Drömmer om ett rödrutigt köksgolv


Det är ju något särskilt med rödrutiga golv. När jag gräver i mitt bildarkiv hittar jag fyra bilder
med rödrutigt. Salongen "Frisören" på Hornsgatan, Sthlm, har ett golv med stora rutor.


Hos Iris Mode i Tierp, butiken med de vackra hattarna,
var rutorna sexkantiga och lagda i ett vackert mönster.


Traditionellt rutmönster har "Ideströms fisk" i Mörbylånga, Öland.


Antikviteterna hos Bacchus, Upplandsgatan, Sthlm,
står på ett vackert rödrutigt golv.


Jag drömmer om ett rödrutigt köksgolv i min 50-talslya. Har funderat över om rutigt
fungerar på liten yta, men visst gör det? Med rutorna lagda som på bilden förlängs
ju nästan köket. Den här bilden var med i ett inlägg om golv, på den tiden jag funderade över
golv till rummet (det blev grått).


Mitt kök gillar rött. Jag tror det också drömmer om ett rödrutigt golv.

Vad drömmer du om?
1 Tusse:

skriven

Rutigt golv var det även på restaurangen vad den nu hette som recenserades i dagens Metro. Matsalen, som är inhyst i en gammal rörfirmas lokaler, har byggts om att likna ett "femtiotalskök i Aspudden" (förort i sydvästra Stockholm)

2 randiga tråden:

skriven

Vi gjorde om köket för några år sedan, då funderade jag på rödrutigt golv men det blev grönt och grå rutigt. Jag har några bilder där man skymtar golvet under rubrik Pallar.

3 Clinen:

skriven

Jag gillade det översta golvet bäst.

Det jag drömmer om just nu är ett hus som jag kan inreda i 1950-1960-tals stil. Nu bor vi i hyreslägenhet och där får man tyvärr inte göra något själv.



Det hade även varit underbart med en liten tomt så man kan ha lite större utemöbler och bjuda hem folk på grillning i trädgården.

4 Larsson:

skriven

Man kan kanske ha lite mindre rutor om det gäller en mindre yta...

5 AnnaJ:

skriven

Jag drömmer oxå om ett rutigt köksgolv, fast svart-vitt då. Forbo har ett snyggt golv som heter Marmoleum click som är lätt att lägga och är tillverkat av naturmaterial. Det golvet drömmer jag om i mitt framtida kök..

6 Libby:

skriven

Tusse: Har inte läst Metro idag, ska kolla på nätet

(www.readmetro.com)

Randiga tråden: Spännande kombination!

Clinen: Ja, det finns ju helt ljuvliga 50-60-talsvillor. Lagom små (inte så mycket städning), fin planlösning, kök med gamla skåpluckor, smidesräcken, garage under huset. Om jag var rik skulel jag samla på hus.

Larsson: Yep.

AnnaJ: Ja, Marmoleum click är snyggt. Tittade på det när jag valde till rummet. Svartvitt är också snyggt, men jag tror det skulle bli för mörkt i mitt lilla (30-tals-)kök.

7 anna:

skriven

Jag drömmer om en lätt och smidig köksrenovering. Att jag bara behöver blunda och vila en stund, så kommer nån och gör det :)

8 Anna:

skriven

Åh, just inlägget om frisörsalongen har jag sparat pga... golvet! Så himla fint. Jag tror dock att jag ska nöja mig med att ha röd/grårutigt framför spisen. Ja, som på Bacchus golv. Två rader. Har de grå plattorna, men de röda saknas ännu.

Kommentera här: