Vad är ett rimligt pris? (Helgfundering)


Vad är ett rimligt pris för Gefle-tallrikar, frågade någon mig i ett mejl nyligen. Och fick i gång
mig så klart. Trots att frågan ju inte går att svara vettigt på. Det lilla kaffefatet "Variant" i fyndkorgen
(till höger om blåprickiga "Adam") på bilden betingar ju inte samma pris som en tallrik i gula "Safari",
som jag aldrig ser på loppis eller i antikbutik.
Sedan blev jag filosfisk. Vad är "ett rimligt pris" - överhuvudtaget?
Tja, till syvende och sist är det väl bara man själv som kan avgöra vad som är ett rimligt pris.


Exempel: Det finns en assiett i en ovanlig dekor av Helmer Ringström som jag ännu inte har,
på en loppis i Norrtäljetrakten. De ska ha 125 kronor för ett ensamt fat, som inte ens är i perfekt skick.
Två gånger har jag försökt pruta, men inte lyckats. Jag är svårt irriterad på priset, men i vår kommer
jag att slå till (det lär ju finnas kvar, ingen annan skulle betala mer än 15 kronor).
Efter ett år har jag nu kommit fram till att det är ett pris jag kan betala och snabbt förtränga - för att sedan
bara vara glad över att ha fått tag i den ovanliga Helmer-assietten. Rimligt pris? Nej, men för mig är fatet
värt 125 kronor.
Hur tänker du kring "rimligt pris?"
(Bilden: Den underbara gul "Safari", av vilken som jag äger några tallrikar och en kopp.
Dekor: Helmer Ringström. "Rimligt pris": Ganska högt.)

Trevlig loppishelg!
1 Clinen:

skriven

Jag håller helt med dig Libby! Ett bra pris är ett pris man kan känna sig nöjd med att betala.



Allt beror (precis som du säger) på hure gärna man vill ha prylen. Något som är dyrt för en är ett fyndpris för någon annan.

Precis som att retroprylar hamnar i sophögen hos någon men i bokhyllan hos någon annan.



Har hört om många saker och möbler som mormor en gång i tiden bara slängde. "Äsch, det är ändå ingen som vill ha detta skitet". Jag suckar alltid lika högt när hon säger så. "En sån hade jag en gång i tiden men den slängde jag"

2 Larsson:

skriven

Saker är värda det folk vill betala - inte ett öre mer...

3 Skaffaren:

skriven

Ett rimligt pris är när jag känner att jag inte behöver pruta.

Det låter som ett "gammalt djungelordspråk" men så är det för mig.

4 randiga tråden:

skriven

Jag håller med,så där kan jag hålla på också, sedan rätt som det är köper jag det, om det är så viktigt som ett fat. Jag får sånt habegär när jag ser något på loppis som tilltalar mig. I vanliga affärer är det inga problem.

5 Liina:

skriven

Vet inte hur många gånger jag förklarat typ samma sak när nån frågar vad en retrovagn är värd. Den är värd så mycket man anser sig ha råd och vilja betala och det beror också på om andra vill ha vagnen. Tycker du att det var ett rimligt bris så var det ett rimligt pris för din del. Men jag brukar också lägga till att de flesta kostar mellan 500 och 1500 och att skick och sånt spelar roll. Men ska du ha en tidig nittiotalsvagn och de vill ha 6000 för det är det nog för mycket. =)



För tallrikar tycker jag det är dyrt om jag betalar mer än en femma. Men jag är nog bara snål. För en tallrik jag gillar har jag nog betalat upp till 20. Och skulle kanske betala ännu mer om jag hittade en jag verkligen ville ha. Men en femma tycker jag är rätt lagom =)

6 Lybtar:

skriven

För mig är Larssons kommentar spot on.

Vissa saker kan vi betala hur mycket som helts för och andra inte många kronor.

7 Tinkerbelltin:

skriven

Svaret finner du i ditt hjärta!!!

Olika från person till person ...

Det är själva ''Lyckan'' som räknas!!!

8 Lotta:

skriven

Jag är inne på samma spår som Skaffaren dvs att ett bra pris är när jag känner att jag inte behöver pruta. Apropå Helmer Ringström assietten så tycker jag att det är - milt uttryckt - dumsnålt från försäljarens sida att inte låta dig pruta på den! Åh vad tröttsamt med sådana säljare. Hade själv att göra med en likadan typ häromveckan men det blev en bra deal i slutändan. Det är klart som katten att du ska ha din Helmer Ringström assiett och hör sen! :)

9 Fläderblom:

skriven

Priset spelar inte så stor roll. Utgiften är glömd på några månader, men det ljuvliga föremålet kan ge glädje i många år.

10 anna:

skriven

ju fler som tycker det är åtråvärt ju dyrare blir det ju!

11 Grandprix63:

skriven

Är det den enda Helmer Ringström assietten som finns? I så fall kanske det är ett rimligt pris.



Finns det fler likadana assietter? Vänta tills det dyker upp en assiett som du känner har "det rätta" priset.

Lite av tjusningen med att samla är ju att gå och vänta...



Loppistips till helgen: Arosmarknaden på Johannisbergs flygfält i Västerås 1 maj. Egentligen en motormarknad men kuriosa- och loppissäljarna är i majoritet. Jag ska själv dit och försöka bli av med lite grejer ur förrådet...

12 Libby:

skriven

Clinen: Ja, de borde inte säga så när vi retrofantaster hör. Det gör ont när man hör "men den slängde jag". Ouch!

Larsson: Kort och koncist besked!

Skaffaren: Ja, det är faktiskt sant, när det gäller allt utom Helmer-tallrikar :-)

Randiga tråden: Det är nog den där - korrekta - känslan av att grejen på loppis kan vara såld om två minuter och då har jag missat den enda som fanns. I affärer finns ju ofta fler exemplar av allt.

Liina: Plötsligt känns det ekonomiskt lätt att samla på tallrikar - istf vagnar :-)

Lybtar: Spot on var ordet.

Tinkerbelltin: Ännu ett klokt svar.

Lotta: Hon sa "ja jag kan pruta fem kronor". Till 120 kronor , haha. Men jodå, jag ska det fatet!

Fläderblom: Precis vad jag kommit fram till när det gäller Den Helmer-assietten.

Anna: Ja, i normala fall. Men här snackar vi ett dammigt fat som ingen velat ha på åtta månader...

Grandprix63: Åh, det vore jättekul att gå på den loppisen. Och har inte Fellingsbro en loppis varje år den 1 maj också? Men det är hårt trädgårdsarbete på gården´som gäller i helgen, och kanske kanske en loppis i Norrtälje. Om jag orkar upp...

13 Elina:

skriven

Ett rimligt pris borde vara summan av hur gärna man vill ha varan och hur mycket pengar man har råd att lägga ut ! :)

14 Liina:

skriven

Jag är så snål att jag inte betalat så mycket för mina vagnar... =) Hittat flera på secondhand och fått en del gratis. Så det är nog mer platskrävande än dyrt i mitt fall =)

15 /Mylla:

skriven

Köpte igår ett skåp (eller om det är en skänk) på lokala soptippens loppis (pengarna går till välgörenhet, de räddar sånt som folk tänkt kasta, i huvudsak möbler). Skulle tro att skåpet är från en matsalsuppsättning 1930-40tal, lite repigt men helt. Betalade 300 kronor! Så löjligt lite att det nästan kändes fel... nu har vi gjort hål i baksidan och stoppat in stereon och DVDn så man slipper se dem! Snyggt blev det, till en löjligt ringa penning...

Kommentera här: