Vår på Upplandsgatan


Ett underbart vårtecken är antikbodarnas gatuskyltning. Upplandsgatan bjöd i eftermiddags
på på fyndbord och många olika sorters trädgårdsstolar. Den här hos Evensen Antik får mig att vilja
dricka brunn, eller åtminstone sockerdricka i skuggan en het julidag.


Ramar i en liten låda såg trevligt ut.


Två karameller, med ryggar i form av snirkliga hjärtan, utanför Bacchus.
Bredvid står en ormbunkssoffa. Senaste numret av Antikvärlden innehåller
en artikel om trädgårdsmöbler, där lär jag mig att original-ormbunkssoffan
tillverkades av brittiska Coalbrookdale Company på 1850-talet. Britterna var galna
i ormbunkar på den viktorianska tiden. Åkomman, som satte sina spår i tidens formgivning,
fick till och med ett latinskt namn: Pteridomania.


Tillbaka till år 2010, och Upplandsgatan. Antique & Quriosashopen hade ett klassiskt
set med två stolar och ett bord.


Till sist, en stol med kjol. Det franska testamentet heter butiken som för
antika franska möbler och mycket annat.

1 Tusse:

skriven

Stol med kjol var kvällens behållning! Tack Libby!

2 Skaffaren:

skriven

Vi samlar på trädgårdsmöbler verkar det som. Jag har köpt två uppsättningar Grythyttemöbler för sammanlagt 1100:-

Den ena lyckades jag få in i en Nissan Micra.

Jag var rädd för att affären skule gå om intet om jag åkte hem och bytte bil.

Jag kan också meddela att en soffa från Byarum går in i en BMW. Kräver bra rygg dock.

3 Clinen:

skriven

Jag gillade stolarna som du kallar för karameller. De såg trevliga ut att titta på! Jag undrar dock om de är så värst bekväma i längden?

Kanske med en dyna? Fast å andra sidan döljer man hela stolen och då tappar den all tjusning.

4 Skaffaren:

skriven

Karamellerna är helt OK att sitta i faktiskt.

Dock inte för länge, det är förmodligen också avsikten med kaféstolar. Man måste ha lite omsättning också, inte bara ämnesomsättning.

5 Libby:

skriven

Tusse: Förstod att du skulle gilla den :-)

Skaffaren: Tack för tipset, att samla på trädgårdsmöbler Det ska jag också börja göra! Har faktiskt tillräckligt stor tomt på landet + loge att ställa undan dem på vintertid. Kan dock bli knepigt att få in annat än enstaka kaféstolar i min Toyota Aygo...

Clinen och Skaffaren: Det är nog inte stolar för flera timmars sittning, men alldeles lagom bekväma för en sockerdicka, tror jag.

6 Anta Snaque:

skriven

Trädgårdsmöbler... Man börjar ana att vår och sommar är på G. Jaaa!

7 Skaffaren:

skriven

En Aygo är väl större än en Micra? Eller?

8 Clinen:

skriven

Sockerdricka var det ja! En sådan ska jag njuta av på en picknick i vår/sommar tror jag. Mysigt värre! =)

Kommentera här: