En äkta 50-talskatt - med flera liv


Första gången jag mötte den här katten var på konditori Sturekatten på Östermalm.
I en fåtölj låg en kudde med kattmönster, och den kändes som äkta 1950-tal. Men en tid
senare såg jag en kvinna på gatan med en kasse i tyget. Jag frågade henne var hon köpt den
och fick veta att det var i den charmiga butiken KattKatt vid Odenplan...


Hos KattKatt fick jag veta att tygets formgivare är Karin Mannerstål (känd från
tv-programmet "Äntligen hemma") och att det heter "Pappas katt" eftersom hennes far
ritade katten - på 1950-talet! Jag mejlade Karin...


... som bekräftade att hennes far, Sven Westerberg, ritat katten
- och ja, på 50-talet. Den ingick i en gouachemålning med gubbar
och andra djur.


Väldigt roligt att den fina katten fick ett nytt liv.
Och jag gläds litet åt att jag kunde ana en originalkatt från 1950-talet.
Som jag konstaterade i det här inlägget: 1950-talskatten hade mer klös

Kolla  in fler fina tyger på Karin Mannerståls hemsida, till exempel söta fågelmönstret
"Love is in the air", som liksom "Pappas katt" är tryckt hos Frösö handtryck
.
1 Liina:

skriven

Najs!

Särskilt om man som jag både gillar katter och Karin Mannerstål =)

2 clinen:

skriven

Vilka härliga tyger! Kan tänka mig två kuddar, en blå och en rosa i soffan. Hade varit snyggt! =)

3 Lilly:

skriven

Hej!

Vilken fantastisk blogg du har! Här fick jag hjälp med att hitta info om min Silva-bricka som jag hittade i gömmorna hemma. Tack!

4 Annica:

skriven

Hej! har kikat in hos hit lite till och från ett tag nu och gillar verkligen din blogg. Önskade att du hade varit med på skrotmarknaden idag, fanns en del jag hade velat fråga om :) Men jag hittade en kanna som jag undrar över, vill du kika på den och se om du känner igen den? Fast det är inte riktigt din stil kanske. Eller vet du vem jag ska fråga? Försökt söka men.... Det finns en bild på min blogg. Mvh Annica

5 Libby:

skriven

Linna och Clinen: Ja, snyggt!

Lilly: Tack! Vad roligt!

Annica. Tack! Jag kollade bilden på din blogg, den var väl fin, kannan, men jag kan ingenting om Lidköpingsporslin. Finns väldigt litet om Lidköping på nätet, tyvärr.

6 Anki:

skriven

Googlade lite på mitt loppisfynd idag; Husmoderns köksalmanack från 1971, och din blogg kom överst på träfflistan. Vilken tur för mig för här finns ju massor av trevlig läsning! Jag tittar in igen, var så säker!

7 Annica:

skriven

Näe...det var ju det..hittade ingenting av värde när jag googlade :)Tack ändå!

8 Randiga tråden:

skriven

Kul att du visar tyget "Pappas Katt" det har jag själv sytt både kuddar och väskor av. Eftersom jag är kattsamlare så har det blivit en del kul genom åren. Ibland får jag nog och säger inte en kattpryl till, då säljer jag av på loppis, tills det börjar om igen.

9 Rascal:

skriven

Underbart!!!

Kommentera här: