Ett hemman under klubban


Björhövda gård, förliden lördag. Det är auktion och hela Roslagen är där eftersom man läst
annonsen om det gamla hemmanet och all dess allmoge som ska gå under klubban.
Människor från en annan tid blickar ut över spektaklet.


Vad står det under fatet? Är vasen hel? Mellan klockan tio och elva trängs vi auktionsbesökare
kring borden och synar lådornas innehåll.


Själv vänder jag på fåtöljerna men hittar ingen tillverkare. Fåtöljerna är ett undantag,
det mesta är betydligt äldre grejer.


... som de här vackra flaskorna.

 

Kornischer! Min puls ökar, jag ser mig omkring, ska det också finnas en 270 cm
lång teakkornisch...? Nej.


Auktionen drar igång. Auktionsutroparen är ett proffs som uppfattar alla halvt viskade bud
och diskreta viftningar. Han startar varje utrop på rätt prisnivå så att budgivningen snabbt kommer igång.
Duktiga auktionsutropare imponerar. En undran: Finns det några kvinnor i den branschen?


Ett fynd gjorde mannen som ropade in både Roslagsbro kyrka (bilden) och Vätö kyrka
plus en "tavla med blommor" för 50 kronor. Men det var ett av få 50-kronorskap. Att det skulle
bli dyrt på auktionen förstod man redan under vsiningen. För mycket folk, för många sommargäster
med god ekonomi, och ett gäng handlare.


Pinnarna som man samlar ihop fiskenät med gick för 400-500 kronor för 3-4 stycken.
Jag la ut den här bilden på facebook, och där utbröt en diskussion om de hakkorsliknande
bomärkena. Men diskussionen mynnade ut i att det här korset är en urgammal symbol,
och att det här faktiskt bara är - bomärken från 1800-talet.


Staffordshirehundarna borde stå hemma hos Empire-Amelie. Men efter att ha följt
budgivningen i en timme så insåg jag att de skulle kosta för mycket och brydde mig
inte om att stanna kvar tills det var deras tur.


Också det litet ovanliga hörnskåpet som första bildens porträtt lutar sig mot
skulle stå fint i E-A:s 1800-talsvåning.


Nog fanns det små söta saker i lådorna här och var. 


Och okända föremål. Asktunna bredvid vedspisen, gissade grannen (hela byn var där,
det var ju årets begivenhet), eftersom det fanns askrester. Kanske Skaffaren vet?


Till sist de enda två lådor som på allvar intresserade mig. "Verdi"-kopparna, Gustavsberg,
såg halvfina ut och hade sällskap av ett kitschigt fat. Men jag iddes inte vänta. För, efter att ha förlorat budgivningen på...


... den här lådan la jag ner och åkte hem. Lådan innehöll två uppläggningsfat, "Bellis", Karlskrona,
en ugnsfast form, Gefle, i halvrisigt skick och ett naggat Upsala-Ekeby-fat. Utroparen vet vad som
säljer så han sa "Alltihop Upsala-Ekeby" och lådan slutade någonstans över 250 kronor.
Fynd om man samlar på "Bellis", men det gör ju inte jag.


Men auktion är inte bara köp. Det är folknöje, det är lankigt kaffe
(som smakade 1940-tal, tänk kaffesurr, men som man förlät
eftersom det hembakta till var så gott), det är snack med grannarna,
det är gissningslek om vad grejerna ska gå för.
Det är kul.

1 Randiga tråden:

skriven

Det var auktion på Gräddö i juli med samma auktionsförättare, ja visst är han skicklig. Iår tycker jag också att allt blev dyrare än det brukar vara. Jag gjorde ändå några fynd men inte det jag ville ha. Brittmari

2 Skaffaren:

skriven

Asktunna verkar troligt. Svårplacerat idag :-)

Sen säger jag flaskorna!

Sen säger jag ovanliga hörnskåpet!!

Jag har haft några skåp med lådornas spetsiga ispeglar men då på dörrarna.

Snygg ådrings och nävmålning.

3 Tuva:

skriven

Åh verdi-kopparna är inte ofta man ser! Undrar va de gick för... annars otroligt fina prylar

4 anna:

skriven

Åh du kom iväg! Vad kul! :)

5 Mira:

skriven

Asktunna eller kokstunna? Kokssmulor kan ju se ut som aska vid snabb okulärbesiktning. Och precis som Skaffaren säger jag FLASKORNA!!!

6 Tusse:

skriven

Empire Amelies hörnskåp får mig snarare att tänka på gammalt apotek, ett sådant med en krokodil i taket.

Och så undrar jag varför sodaflaskorna inte går att ställa på änden som vanliga flaskor. Kan det vara någonting med att undvika luft under korken?

7 Miss Gillette:

skriven

Å, den grå snurrfåtöljen! Jag köper som regel aldrig stoppade möbler begagnat, men finge jag syn på en sån snurrfåtölj skulle jag göra ett undantag (de går säkert att sanera). För tolv år sen slängde jag en blå snurrfåtölj som stått i huset sen sextitalet -- det är den bekvämaste möbel jag haft förmånen att bonda med och jag ångrar mitt missriktade rensningsnit mer och mer.



8 Skaffaren:

skriven

Tusse: Korken måste hållas fuktig för att den ska täta ordentligt. Därför förvarades flaskorna liggande.

9 Tusse:

skriven

Tack Skaffaren! Korkad var jag som ej tänkte på det!

10 Anna:

skriven

Hej!

Jag gillar din blogg supermycket och försöker fynda saker så gott jag kan själv (utan bil, i dyra stockholm). Idag var vi på antikbutiken runt hörnet som har massor med fina saker från dödsbon, Såg ett par hundar och kom att tänka på det här inlägget som jag läste hos dig igår. Jag tror att det är precis sådana hundar som du tänkte till EmpireEmelie, fast i SUPERskick. Ungefär vad tror du såna brukar gå för? Jag frågade aldrig om priset i antikbutiken. Tycker mest det är roligt att kunna jämföra priserna lite, för jag tror att butiken här är väldigt bra, och isåfall ska jag fråga vad dom kostar.



Mvh Anna

11 Libby:

skriven

Anna: Tyvärr,jag har ingen koll på vad Staffordshirehundar brukar kosta. Det beror ju antagligen på ålder, tillverkare etc etc. Sorry!

Kommentera här: