Vi får inte glömma Hackefors

Porslinet från Hackefors porlsinsfabrik lever en undanskymd tillvaro. Härförleden befann jag mig
i en antikbutik när ett östgötskt par kom in och frågade om butiken hade något Hackeforsporslin.
Men nej, det finns för många anonyma dekorer och modeller - ingen av dem skiljer ut sig tillräckligt
för att få ta plats på finhyllorna.


Själv har jag de två ensamma kopparna på första bilden, "Flora", och de här smörknivställen (?).
Se dem också i rött, ännu finare, hos Retrolux. Hackefors porslinsfabrik utanför Linköping grundades
1929. Från början tillverkades eget porslin men med tiden köptes färdigt porslin in och målades bara på Hackefors. Sedan 2007 lever varumärket  Hackefors kvar som en del av Porslinsfabriken i Lidköping.

Vad har ni andra för förhållande till Hackefors?
1 Benny:

skriven

Vi har faktiskt en Hackefors matservis i ett skåp, vi köpte hela servisen för 500 kr på auktion, typ 60 delar och knappt en skråma, ser som ny ut. Vi använder den dock inte ofta, den känns så ömtålig...en riktig gammal finservis! Ska visa några bilder vid tillfälle!

2 Randiga tråden:

skriven

Jag köpte en hel service Birgitta av Hackefors på en auktion på Gräddö för några år sedan. Den används flitigt på landet. Ska vid tillfälle fota den. Brittmari

3 Anna:

skriven

Har inget från Hackefors. Dina smörknivställen är helt underbara! Blå eld - jag har en ganska stor skål i rött.

4 Moster Mjölgumpa:

skriven

Själv har jag en kaffeservis som jag fick delar till på mina födelsedagar i ungdomens år på sjuttio- åttiotalet. Det är en alldeles rak kopp med linneor på. Ganska besvärlig att dricka ur. Tycker nog inte riktigt om den.

Sedan finns det en kaffeservis i huset som min sambo fick efter sin morfar. Den servisen kommer kanske från fyrtiotalet. Den tycker jag bättre om. Benvitt porslin med små söta blommor på. Jag gillar att det är en liten blomma i botten på insidan av koppen. Den servisen används då och då när vi är i det huset.

5 Basilica:

skriven

Hej!

Ja, visst sken solen på 50 talet och sommaren 55 var en mycket varm sommar (sägs det, som nyfödd minns jag inte så mycket :-) Som tonåring började jag samla på servisen "Vildkaprifol" från Hackefors. Serien upphörde senare och jag står med en kaffeservis som saknar några koppar och asitter. Brukar söka på loppis när andan faller på men hittills utan resultat.

Trvlig blogg.

6 amanda:

skriven

Jag har en sådan där smörblomma liggandes hemma i köksfönstret men har tyvärr inte så mycket mer att säga om Hackefors. Skulle vilja lära mig mer om det!

7 Anta Snaque:

skriven

Hackefors kaffeservis Vinranka fanns hemma, numera är den hos min bror. Kaffefaten var små och fyrkantiga med rundade hörn. Själv har jag på loppis för flera år sedan köpt en lite udda vas, svart och vit, ser ut som en nunna(!).

8 Anta Snaque:

skriven

Glömde skriva att jag tycker dina två koppar "Flora" är helt ljuvliga.

9 Retrolux:

skriven

Hackefors är en relativ ny bekantskap för mig. Gillar dock "smörtaxarna", dina gula och mina röda... Såg en blå och en röd på tradera för några veckor sedan.



Har också sett några söta små hästar. Kan mina fjärilar vara Hackefors (finns på bloggen)? Det är frågan...

Kommentera här: