Nya bekantskaper i Gamla stan


Finns det några snälla retrobloggare här? Jodå. Åtminstone en, som älskar den gammaldags
sockervaddsskylten, men... som inte tycker att svenska tomtar ska gasta Ho-ho-ho. Avdrag
i stilpoängen där. Nåväl, så vi är i Gamla stan, Sthlm, på den traditionella julmarknaden.


Iakttag ordning och snygghet! Det lille skyltmakeriet
hade många festliga och stiliga skyltar. 


Efter glöggdrickande på Stortorget och inköp av marsipancigarrer tog vi
en promenad genom Gamla stan och tittade i skyltfönster. Den här butiken
hade vacker vintageskyltning, med Marilyn i bakgrunden.


Och här är vi hos Moderna Magnus på Storkyrkobrinken. Bilden sammanfattar hans roliga
retrobutik. Mina tonårsidoler Kiss samsas med en karott i Marianne Westmans dekor "Canaria",
Rörstrand, 1950-tal. Läs ett inlägg om "Canaria", som också existerar under namnet "Handy",
hos Porslin och Nostalgi (med en uttömmande kommentar från Porslinsbloggen om de två
dekornamnen).


Magnus butik är liten och knökfull av intressanta saker. Det var mitt första besök här,
men det får bli fler. Rutger var också nöjd med besöket. Han hittade en "Casablanca"-tekanna,
Karlskrona porslinsfabrik, och har ju redan kaffekannan och mockakoppar som han fyndade
i Älmsta härförleden.


Skojigast i hyllan! Paul Hoffs fisk ingår
i serien "Tarzan", Gustavsberg. Inlägg
om serien, med bilder på de övriga delarna,
finns på forumet Antikprat.
1 Linda:

skriven

Tack för tipset om Moderna Magnus, dit måste jag gå någon gång! Är sällan i Gamla Stan men med tanke på hur många söta antikaffärer det finns där så borde jag verkligen skärpa mig och åka dit.

2 Eli:

skriven

Linda: Ja, Gamla stan har några ställen. OBS! att Moderna Magnus bara har öppet lördagar. Har du sett mitt gamla inlägg från Loppman på Skeppar Karls gränd? Har iofs inte kollat att den butiken, eller upplevelsen, finsn kvar, men om - titta in där också!

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2010/january/mannen-med-en-miljon-saker.html

3 Clinen:

skriven

Vad säger den svenska tomten egentligen? Om han n inte ska säga Ho ho ho menar jag. Gillade också sockervaddsskylten! En mysig detalj.

4 Linda:

skriven

Tack igen för tipset om ditt gamla inlägg, wow! Nu känner jag verkligen att jag måste bege mig dit, kanske på lördag?

5 Eli:

skriven

Clinen: Svårt få fram det amerikanska uttalet i skrift...

Linda: Kul! Håller utkik efter rapport på din blogg!

Kommentera här: