Stig Lindbergs glada julltallrikar


Vad gör jultallrikar från 1980-talet på en blogg med femtiotalsnamn? Jo, men det är ju
tallrikar av Stig Lindberg! Och de andas glad-50-tal, tycker jag. Tallrikarna gavs ut av Gustavsberg
åren 1981-85, i begränsad upplaga. Dock inte mer begränsad än att man ser dem rätt ofta.

 
 
Men jag tror att några år är mer sällsynta än andra. Kanske vet någon av FJ:s läsare
mer om Lindbergs jultallrikar och kan berätta?
Tallrikarna plåtade jag på en loppis i Norrtälje. De fick stanna kvar där,
samlartallrikar är inte riktigt min grej. Än. För man vet aldrig hur ens smak
utvecklas, eller hur?
1 Lybtar:

skriven

Ja dom är fina dessa. Ser dom rätt ofta och priset kan sannerligen variera. Har aldrig tänkt på att det kan vara olika tallrikar som ger olika pris. Trodde faktiskt att säljarna trodde att de kunde ta betalt eftersom det är SL.

2 Christin:

skriven

Väldigt snygga för att vara samlartallrikar. Har nog dock aldrig sett dom i verkligheten.

3 Nostalgimacken:

skriven

Samlartallrikar är snygga grejer men vi samlar inte på sådana, Svärfar har däremot samlat på sig ett antal tallrikar.

4 form55:

skriven

Det finns två flerfärgade också, men jag vet inte om de verkligen kom ut på marknaden.

5 Amanda:

skriven

Åh så fina! Har varit på spaning efter såna till min samling! Stig Lindberg är ju en favorit!

6 enannanhelena:

skriven

Ja, jag gillar dem skarpt! Å de finns dessbättre i min ägo. Hittade en hög med jultallrikar på en auktion, för något år sedan, det roliga är att det var de andra två, i högen(av Paul Hoff, tror jag), inte Lindbergarna, som jag blev intresserad av!?



Alltså, för 40kr ropade jag in sju jultallrikar, varav fem var dessa av Stig L. De såg jag inte ens, förrän jag kom hem... Kan nog betecknas som ett fynd, eller hur?

:)

/helena

7 Eli:

skriven

Lybtar: Säljarna spinner säkert på SL-faktorn också...

Christin: Nu kommer du att se dem. Synkronicitet.

Nostagimacken: Nej, det är kanske en äldre generation som samlar. Men det kan säkert bli trendigt med gamla samlartallrikar också...

Form55: Dem skulle man ju vilja se! Vilka färger?

Amanda: Det finns hur många som helst på nätet.

EnannanHelena: Det kan man ju kalla fynd!

8 Rutan:

skriven

Jag har ett antal samlartallrikar som jag använder som mattallrikar. Väldigt trevligt att duka med kungaparet, 1976 eller Mors Dag 1983.

Kommentera här: