Tre koppar med kompistycke


Tre femkronorskoppar från olika loppisar gör sällskap på min nyinköpta "Picknick"-handduk.
Närmast "Groblad" från Gefle, läs om den dekoren hos KerstinKokk, den med blå plommon är "Victoria"
från Rörstrand och den svartvita - ja, hjälp mig här, vad är det för dekor och fabrik? Fatet följde
med den koppen, men båda delarna är omärkta.

1 Linda:

skriven

Victoria är så fin, gillar att man ser "penseldragen" i plommonen. :)

Den omärkta koppen känns lite som ett mysterium. Vet inte varför men jag tycker inte att den ser svensk ut i formen...

2 Rutan:

skriven

Här får du en länk till massor av Bruno Mathsson-information!

http://xn--vrnamo-bua.nu/bloggar/magnus-blogg

3 enannanhelena:

skriven

Det är så fint med stiliserade motiv ifrån naturen! Jag gillar särskilt Groblad, minnen från barndomen...

/helena

4 moa gustafsson:

skriven

hej!
vart fick du tag på de viktoria porslinet??

jag hade tänkt köpa sånt porslin till min mamma på 50 års dagen :)

Svar: Loppis. Men tycker inte man ser Viktoria ofta.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: