Bloggar jag skulle följa - om de fanns


Annalisas Album. "Här, ungdomar, ska ni få höra hur det egentligen var att vara husmor,
kvinna och inredningsintresserad på 1950-talet. Jag heter Annalisa och är 82 år, på min blogg
ska jag visa fotografier ur gamla album och skriva några rader till. Första inlägget handlar
om när jag vann en lindy hop-tävling och träffade Ingvar, min blivande make. Tjing!"


Adding more Joan. Joan Harris (Christina Hendicks) är den intressantaste karaktären
i tv-serien "Mad Men". Tre avsnitt in i säsong tre börjar jag bli otålig. Mer Joan! Mer om vad hon
tänker kring det hon iakttar med sina allseende ögon. Jag skulle till och med läsa en påhittad
blogg av "Joan" på AMCTV:s Mad Men-sajt.


Tusen lampor. Det finns en hätlig blogg som heter Tusen vaser, där Cinna visar
upp och berättar om sina 600 tyska vaser och jakten på de 400 som återstår tills
hon har 1 000. Varför finns inte bloggen "Tusen lampor" om retrolampor
- från svala funkiskupor till 1970-tals-bumlingar? Jag älskar lampor, och saknar
verkligen en retrolampblogg. Lampan på bilden hänger hos Roslagens finaste fik,
Ovansundets kafé i Nysättra.

Vilken blogg saknar DU? 




1 Larsson:

skriven

Larsson saknar bloggen: "Mitt liv på General Motors Nordiska AB" under åren 1950-1980...

2 Tusse:

skriven

Gissa tre gånger :-)

Något i stil med "Experimentbok för pojkar" eller "Den lille elektrikern".

Femtiotalsjakten är i alla fall den blogg jag skulle sakna mest ifall den plötsligt försvann från skärmen. Den har ... det, som man sa då.

3 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

1800-tals nostalgi. Jag tror inte att vi är så moderna som vi tror.

4 Anonym:

skriven

Igår åkte jag tåg och läste Kupé, där du var med. :)

5 Henrik:

skriven

porslinsamatören saknar "Den Stora Fotobloggen Från H55-utställningen". :)

6 Sandra:

skriven

Hej! Jag gör en stor chansning nu men jag har en fråga. Jag har en liten hjärtformad ask som jag tror är gjord av tenn från 1947-den har signaturen E L men kan inte hitta något om den på nätet. Kanske att du vet? Tacksam för svar(som sagt, en chansning=)

7 Libby:

skriven

Larsson, Tusse och Anneli: Intressanta förslag!

Anonym: Ja, Kupé har intervjuat mig om 1950-talskaféer. Kul.

Henrik: Jaaaaaaaa!

Sandra: Nej, den enda hjrätformade ask jag vet något om är mammas, från 1950-talet, den ser du här:

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2008/november/ett-litet-hjarta-for-1950-talssmyckena.html

Ett tips - visa den på www.retroforum.se eller www.precisensan.se - där finns massor av kunniga människor som kanske kan svara!

8 Gila:

skriven

En helt annan sak...hört om 50 tals galan på Tyrol i maj?? Något för dig kanske?

Sök på Ticknet.se....50' tals Rock Gala

9 Tusse:

skriven

Libby: Nu har den lille elektrikern bloggat om koltrådslampor och bakelitproppar!



Amelie: Kom igen!

10 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Tusse: Nu får herr T förklara sig lite mer. Jag har lite svårt att förstå uttryck som "kom igen!" Ska jag springa fortare eller?

:-)

11 Tusse:

skriven

Anneli: Du saknar en blogg om 1800-talsnostalgi. Vad sägs om att starta en egen?

Hörde förresten en käck visa i kristallmottagaren i morse:



Tusse, den skälmen, kan ej låta bli

att leka tafatt med Empire-Amelie.

Ensamma nätter när månen är full

gråter han tårar för hennes skull.



Han tycker sig höra ett gäckande skratt,

en fläkt från gardinen hon sydde i natt

när vinden från norr ligger på.

Det blir så förtjusande då.

12 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

T. Orkar inte starta blogg, kanske längre fram i livet.



Tusen tack för visan! Det finns en annan schysst låt om mig som heter "Vakna nu Anneli" av en snubbe från Norrtälje tror jag. Magnus Johansson heter han och finns att höra på Youtube. Den har också en rar text. Jag känner honom inte, men man skulle kunna tro det.



13 Libby:

skriven

Gila: tack för tipset!

Anneli: Norrköping kom han ifrån. Bra låt. Bra stad.

14 Tusse:

skriven

Jag har hört den!

När jag körde spårvagn i Bromma hade vi en förare som hette Anneli och en som hette Amelie.

Det är inte jag som har skrivit texten utan en spärrvakt i tunnelbanan som är lite blyg, liksom. Sist jag såg honom stod han och spejade utanför en antikaffär på Odengatan där det fanns en massa krimskrams på hyllorna. Tydligen hade han fått syn på en ångmaskin eller dylikt därinne, ty hans ögon lyste som koltrådslampor.

15 Mira:

skriven

Hm... Med tanke på hur många lampor jag plåtat, skulle jag nog kunna starta bloggen tusen lampor... Problemet är att jag vet inte så mycket om dem. Men... Jag kan ju lägga ut dem så kan en kunnig läsekrets berätta vad det är... :-)

Kommentera här: