Finchley Road, fredag kväll (London del I)


Ständigt detta Ikea... Fodralet till mitt veckokort på London Transport är blågult och fint..
Jodå, flyget gick i tid, tunnelbaneresan gick bra - och internetuppkopplingen funkar!
Dessutom såg jag inte mindre än TRE "charity shops", dvs motsvarigheten till Kupan etc,
bara här på Finchley Road (när jag gick vilse från tunnelbanan till hotellet). Lovande!
I morgon bitti är det buss 31 till Notting Hill Gate och Portobello Road som gäller.
To be continued...
1 Madame Inredning:

skriven

Åh London, passa på att gå in på någon MacDonalds som har specialmöbler och sitt i svanen stol, ägget och sjuan och ät en burgare...Var där för en vecka sedan och blev helt paff över det!



Lite mer att läsa:

http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1670431,00.html



Sen läste jag också att mcdonalds blev kallade för mcscandal för att det ryktades att de blandade fejkade designmöbler med riktiga...



2 Tusse:

skriven

Åh, hälsa Portobello Road från mig och missa inte tesalongen Still To Few på - ja vad hette tvärgatan? Nr 300 var det i alla fall.

Har berättat för empiredamen om Soane's Museum - The Drawing Room är en attraktion!

3 Benny:

skriven

Lycka till! Ser fram emot reportagen!

4 Libby:

skriven

Madame Inredning: Tack för att du tipsade mig om detta! Jag hade läst om det, men glömt.

Tusse: Tesalong är mer Empire-Amelies stil, själv hoppas jag hitta något gammalt fik med Formicabord och trådgardiner...

Benny: Tack!



5 Betty Lou:

skriven

åh härligt! ser fram emot en dunder-guide sen, jag ska åka i slutet av april :D har inte varit där sen sep-08

6 Tusse:

skriven

Kan jag tänka mig!

När jag var där 1987 beställde jag tea and sandwiches (with cheese, eggs, marmite and cucumber) av en minst sagt skröplig engelsk herre - men blev serverad av en förtjusande liten Amélie från Montmartre.

Sen var jag där 1990, men då hade de bytt personal. Och nu är det antikaffär där:

http://www.allinlondon.co.uk/directory/1086/10274.php

7 Tusse:

skriven

PS: Jag har sett A från M, likaså Notting Hill, men tyckte inte om någon av dem. "Brev till en bokhandel" (84, Charing Cross Road) var mycket bättre!

Tyvärr var den legendariska bokhandeln Marks & Company nedlagd redan vid mitt första londonbesök (1973). Stor bevikelse!

8 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Sandbergs bokhandel är tyvärr oxå nedlagd. Mycket tråkigt. Jag tror att det var 1979. Den låg då på Humlegårdsgatan.

Det var en "riktig" bokhandel! Familjen Josephsson ägde den. Och på den tiden var bokrean mkt spännande.

Silvia droppade in där en lördag. Jag stod i kassan. Alla rusade mot henne, men jag passade på att smita till fikarummet och ta den sista bullen. Jag var väl 15 år och helt ointresserad av de kungliga. Jo jag gillade den gamla kungen, men han var ju död då.

Det hade sina sidor att jobba på Sandbergs. Var det en fin herre så skulle man slå in boken även om det inte var en present.



Filmen Notting Hill är kass. Förutom irländaren som är inneboende hos Hugh Grant. Efter den filmen fick han dejta snygga filmstjärnor. Obegripligt för han har samma stil i verkligheten som på filmen.

9 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Marmite... vad är det egentligen?! Har smakat på det en gång och var nära att vomera. Om det är så att man måste äta Marmite för att få medborgarskap i England så får jag fortsätta att vara svensk i Sverige.

10 Libby:

skriven

Betty Lou: Jodå, det blir mycket dokumentation på bloggen!

Tusse: "Brev till en bokhandlare" är en av de bästa filmerna någonsin. Besökte tesalongen. Nice!

Anneli: Marmite, ja, vad är det egentligen? Undrade jag efter att ha smakat i morse för första gången på 30 år. Kolla Wikipedia! "Marmite is made from yeast extract, a by-product of beer brewing". Yuck.

11 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Inte undra på att de sen måste dricka te i mängder för att lösa upp "digestion" från Marmite och vitt ohälsosamt bröd. Om jag någonsin flyttar till England så är det inte för den traditionella kostens skull. Fast om man är vego så är det himmelriket.

12 Tusse:

skriven

Libby: Så glad jag blir!

Anneli: Marmite skall inte ätas skedvis utan bredas tunt på en bit rostat bröd. Jag och min käre reskamrat Peter (som tyvärr gick bort för några år sedan) var mycket förtjusta i detta.

Förutom Marmite, som ju är gjort av jästextrakt, finns Bovril, men detta är gjort på köttextrakt. Inte lika gott.

För övrigt besökte vi Portobello Road också, den 24 maj 1980 (Empire Day :-)

13 Tusse:

skriven

Anneli: Misströsta icke. Det finns en vegovariant av Marmite.

14 Rocketman:

skriven

Next Retro Festival should not be missed.Great postings from expatriot.

Kommentera här: