BP-mosaiken, Ringvägen


Ett monument över gamla tiders bensinstationer. Ringvägen, Sthlm, nära Eriksdal,
en januaritorsdag. Här låg en BP-mack som öppnade 1954. Allt man vill veta om
mosaiken står på Wikipedia, upptäckte jag.

1 Slottsträdgårdsmästaren:

skriven

Öppnade samma år som jag föddes....det finns ett Norrtälje-inlägg på min blogg idag. Grattis till din award förresten.

2 Tusse:

skriven

BP-mosaiken är noterad, finns med i Olle Wilsons standardverk om bensinmackar - vad hette det nu?

"Full tank".

3 Synöve:

skriven

Åh, på den macken tillbringade jag en nyårsafton, just vid tolvslaget! :-) Jag körde nämligen buss på den tiden och hade en liiiten paus mellan kl.23,57 och 00,02, då jag körde vidare mot Katarinavägen och fick väja för alla människor som stod på gatan och sköt upp raketer! Faktiskt en väldigt roligt nyårsafton, folk blev jätteglada och tacksamma för att en buss dök upp och körde dem hem ... Bussen blev fullsatt, och väldigt försenad, på sin färd genom stan. Vet inte hur många jag pratade med den natten ... :-D

Jag visste inte att skylten är gjord av mosaik ...

"Snällt" att den får stå kvar iaf!

Kommentera här: