Bäddat för lycka och framgång


Nästan lika tjusiga som "Mad men" är de, människorna i Ekens sängreklam från slutet
av 1950-talet. Och det är en reklam som tv-seriens unga copywriter Peggy Olsen hade
kunnat skapa.


Chic pyjamas, för övrigt. Hans lacktofflor går heller inte av för hackor.


Det är tre olika modeller i annonserna. Den här med sina 1950-talsben är stiligast,
tycker jag.


Egna täcken salufördes också. Ekens startade 1953 - och visst anar man ett ungt
uppstickarföretag bakom dessa annonser?  Ekens gör fortfarande sängar. Och kanske har de
snygga annonser även i dag. Jag följer inte så många inredningstidningar, ni som gör det,
ser ni Ekens-annonser?

Se även "Vilken sovartyp är du?"
1 Jenny:

skriven

Så fina bilder!



Extra kul med just Ekens,

jag bor nämligen ganska nära Tollarp.



: )



KRAM, Jenny



<3

2 Monet:

skriven

De där bilderna ser ut exakt som Kurt Ard-bilder. Samma poser, samma ansiktsuttryck!

3 Tusse:

skriven

Tror nog inte att den håller hela livet - ser ganska instabil ut!

4 Libby:

skriven

Jenny: Vad kul! Hittar man en massa gamla Ekens-sängar på loppisar och auktioner däromkring? :-)

Monet: Det tänkte jag inte på, men visst, exakt så är det ju! Roligt att du såg det.

Tusse: Håller med. Men snygg är den.

5 randiga tråden:

skriven

Åh alla dessa fina 50-talsbilder, underbart.

6 Farbror Sid:

skriven

Fina annonser.

7 Moster Mjölgumpa:

skriven

I mitt tidigare liv som lastbilschaufför var jag på Ekens i Tollarp några gånger. Nu finns det inte kvar där längre, lades ner för några år sedan.



Var det inte bara madrasser och täcken de gjorde?

8 Libby:

skriven

Randiga tråden och Farbror Sid: Ja, det var ett snyggt decennium.

Moster Mjölgumpa: Kul! Nej, täcken och madrasser var nog tillbehör. Sängarna verkar ha varit - och är alltså - kärnprodukten.

9 Jenny:

skriven

Det vet jag tyvärr inte, men det borde ju finnas en del..!



: )



KRAM, Jenny



<3

Kommentera här: