Hälsning från Norrtälje (Helgtips)


Snyggaste vykortet från Norrtälje hittade jag hos "Mormors prylar" häromdagen, då
Femtiotalsmannen och jagtoge en promenad längs den lilla stadens vintriga gator.
Ljusstaken för 50 pix fanns på mitt stamställe Hamnladan, en loppis i hamnen.
Den blir fin när jag tvättat bort stearinet, lagom till nästa december. Kortet kostade 10 pix.


En härlig tekopp märkt med Gustavsbergs studiohand. Stig Lindberg? Men den fick stå
kvar hos Mormors prylar. 125 pix för en kopp med lagad hänkel, nej, det ville jag inte ge.
Fast ångrar mig litet nu. Borde istället tänka "fin kopp, bra lagad, kommer inte att gå sönder,
vacker att titta på, och vad skulle en ny lika fin mugg kosta?" Eller?
Mycket roligt finns det i vilket fall hos "Mormor".


Hos Hamnladan var det en liten 1950-talslampa som fick hänga kvar. 75 pix.
Det som avgjorde var den gamla sladden. Och att jag egentligen inte behöver fler
lampor nu... (Kan man ha för många lampor?)

Norrtälje är som vackrast nu, i snö och kyla. Kolla här, bildreportage från förra vintern!
Helgtipset: Ni som bor inom rimligt avstånd, ta en tur till Roslagens huvudstad!
Jag är osäker på vilka av loppisarna som är öppna nu strax efter helgerna, men vanliga lördagar
brukar det åtminstone vara öppet hos Hamnladan, och hos Pingstkyrkans second hand i Görla industriområde.
Och Retrorummet sa i höstas att de skulle ha öppet lördagar i vinter.


Och det finns flera fina fik i Norrtälje!
Trendigast, mest prisbelönt: En Liten Smula. Godast bröd, old school: Tösses.
Mysigast i "Kaffestuga anno 1925-klassen": Café Hörnan. Bästa franska
våfflorna: Sockerbagaren.
Tyvärr finns inget genuint 1950-talskafé.

Trevlig helg!
1 Åsa:

skriven

Nej, lampor är som skor. Man kan aldrig få för många eller för mycket.

2 Anna:

skriven

Härlig ljusstake, väl värd 50 spänn!

3 Cicci:

skriven

...fast det som är nästan roligast med loppis är ju "skattjaktsbiten", att man kan se en massa fina saker och sukta efter dem och så PANG! Så kommer det ett jättebilligt kanonfynd... Jag tycker i alla fall mycket bättre om sakerna som jag köpt billigt än de som jag fått betala dyrt för! Lite konstigt egentligen.

4 Libby:

skriven

Åsa: Då säger vi så!

Anna: Ja, visst var den? Nu i januari så är man ju mätt på julsaker, men jag vet att jag kommer att bli glad när jag "hittar" den i skåpet i december!

Cissi: Jo, det är faktiskt så. Jag hoppas på PANGfyndet imorgon!

5 Ebba:

skriven

Det svåra med lampor till väggar och hörn är sladden som ju ofta hänger ner lite fladdrigt längs väggen och sen ligger på golvet med skarvsladd till närmaste uttag.. Svårt att lösa tycker jag. Har nån vägglampa jag aldrig satt upp pga detta.



Såg denna gula plasthylla (melamin, tidigt 60-tal, min mamma hade en likadan) på Tradera och tänkte på dina badrumstankar, dessa är fina tycker jag, särskilt om man har den där handdukshängaren till, av samma märke, som jag har för mig att du har i blek solgult? (jag har en turkos). Ett tips bara :)

http://www.tradera.com/ISDE-73-Plasthylla-CM-Italy-Mod-Dora-Gul-Design-auktion_104817079

6 Libby:

skriven

Ebba: Det finns snygga klämmor, tror jag? Så att man kan fästa sladden på åtminstone ett ställe. Annars fladdrar den. Och, jo, jag har ett litet pastellgult italienskt badrumsskåp + handdukshängare i samma färg. Jättefina, fast för litet skåp. Men jag kunde bara inte låta bli att köpa det, så fint. Nu står det på landet och väntar på att jag ska avgöra dess öde... :-)

7 Marika på Odlingspyssel:

skriven

Finfina grejer, men jag håller med dig. "Mormor" har mycket fin men saltar otroligt mycket på priserna. Så mycket att jag undrar ens om de kan sälja minsta lilla grej.

8 Elina:

skriven

Den underbara tavlan i bakgrunden med Sjömannen på, Har du någon aning om vad den heter ? :)

9 Abstract Photography:

skriven

Hello admin, nice site you have!

Kommentera här: