Kan inte låta bli...


Födelsedagskaffe hos äldre släkting. Min blick far över lägenhetens tak, golv, väggar
och bord. Får syn på fruktfatet på vardagsrumsbordet. Måste fråga. "Köpt i Österrike för
många många år sedan". Hm... Österrike... kan det finnas en österrikisk keramiktillverkarstämpel
under, en jag aldrig sett förr? Retromissbrukaren i mig klarar tio minuter, sedan frågar jag
om jag får ta en bild. Visst får jag det. Vänder i smyg på fatet: W. Germany.
Det snyggaste West Germany jag stött på.


"Får jag ta en bild på trappstegspallen i hallen också...?"
De jag sett tidigare har varit röda eller blå. Visst är pallen,
ett välskött exemplar, snygg i grönt också?


Inget kan stoppa mig nu. Tar en bild på hallampan också.
Snygg i sin enkelhet. Design?


Carl Thore? Hem till datorn, hittar en träff på forumet
Precisensån. "Carl Thore" var (är?) en svensk arkitekt vars
lampor verkar ha tillverkats i Danmark, 1960-70-tal.
Kolla här, samma lampa fast en annan variant, dock
med "the characteristic fire-like Carl Thore glow".
UPPDATERING: "Carl Thore" hette egentligen Sigurd Lindqvist och var formgivare
på Granhaga i Töreboda, meddelar Björn i en kommentar.

Så har jag snokat hemma hos någon igen. Och lärt
mig ett nytt formgivarnamn - igen.
Kan inte låta bli.

1 Tusse:

skriven

O, husmoderstolen från AWAB!

Vilken en mycket liten Tusse vände upp och ned på och lekte "köra spårvagn" med!

40 år senare fick han köra riktig spårvagn ...

2 kicki:

skriven

Jag hade nån finurlig skruva-på-barnsits på en sån där trappstol när jag var liten. Fast vår var röd. =) Köpte en ny sån till mamma häromåret bara, exakt samma modell fast sitsen och stegen är i trä.

3 Skaffaren:

skriven

Carl Thore, en ny favorit :-)

Vi har trappstegspallen i blått, numera pietetsfullt renoverad av väna hustrun.

4 E.:

skriven

Och så skriver du så underhållande också. Uppskattar verkligen det här stället.

5 Synöve:

skriven

Haha, ja visst är det jobbigt att komma hem till någon som verkligen har grejor man är nyfiken på!

Jag (och Magnus) brukar ohejdat vända och vrida på intressanta föremål. Folk börjar bli vana ...

:-D

ps,färgen, som den ser ut här på bilden iaf, på pallstegen kallas i Saabvärlden för Veronagrön...

Hatas av vissa men älskas av de flesta Saabfantaster. Jag tycker den är ganska dyster ...

6 IngenFara:

skriven

En trappstegspall önskar jag mig men en sådan lampa har jag liggandes nere i källaren.

Gillar snokreportage.

7 Libby:

skriven

Tusse: Hm. Under mitt eget, röda, exemplar står det "Lindqvist Motala". Tittade inte under den gröna. AWAB?

Kicki: Trä? En sådan har jag heller aldrig sett.

Skaffaren: Ja, Carl Thore verkar ha vetat vad han sysslade med.

E: Tack, snälla!

Synöve: Ja, litet dyster, men ändå snygg, tycker jag.

IngenFara: Snokreportage var ordet. Du får plocka upp upp Carl Thore från källaren!

8 Linda:

skriven

Åh, vad fin den gröna trestegspallen var! Jag är lite kär i grönt över huvudtaget. Min är brun och har hängt med så länge jag kan minnas. Knyckte den från min fars tvättstuga i somras. Nu får den gå i arv till ytterligare en generation dvs knytet i magen. ;)

9 Little Rascal:

skriven

Jag ar likadan.

Jag var hemma i Sverige i sommras och gick berserk med kameran i min kusins farforaldrars sommarstuga. :))



Det ar nagot visst med W.Germany.

Jag samlar clipsorhangen och keramik fran W.Germany, valdigt kitsch och dessutom hur billigt som helst har i England.

10 Libby:

skriven

Linda: Bra. Återbruk, ligger i tiden.

Little Rascal: Vad mer är billigt i England? Ska till London i slutet av feb, början av mars och vill ha tips på loppisar, retrobutiker, utställningar. Brick Lane, Portobello, finns det fler loppmarknader som är stora (och gärna billiga). Jag kan åka hur långt som helst i tunnelbanenätet eller lokaltågsnätet om det behövs.

11 marie:

skriven

jaha....det räcker inte med tyska vaser...då blir det till att leta tyska fat också...vansinnigt snyggt!

12 Tusse:

skriven

AWAB är vad jag minns att den hette.

Vidare minns jag Systerpallen som man kunde ha dels att sitta i badkaret på, dels att ha som frukostbricka i sängen. Den figurerade i ett teveprogram som hette Konsumentrutan (1960) vilket palltillverkaren tog fasta på och fortsatte använda i sin marknadsföring ända in på 1970-talet, om inte längre.

13 Henrik:

skriven

Bra snok-vana du har tycker jag! :)

Kökspallen är verkligen klassisk... finns en gråblå variant i mitt föräldrahem. Den har man klängt på många gånger.

14 Libby:

skriven

Marie: Ja, ständigt tillkommer det saker att spana efter :-)

Tusse: Aldrig hört talas om, bara systerskor.

Henrik: Snokvana, :-).

15 Anna:

skriven

Trappstegspallen är ju en himla fin uppfinning, att sitta på när man tar nattknäcket, när man sträcker sig efter kakburken eller kanske bara stå där och vara snygg.

16 Cicci:

skriven



HAHA! Sådär håller jag också på, var på en fin examensfest och folk började kolla riktigt konstigt på mig när jag lyfte på tallrikar som var fyllda av mat för att kunna hitta stämplar på undersidan...



PS. Jag och min kära moder hade tänkt ta oss en loppistur runt Stockholms utkanter/inte i centrum på söndag. Har du några tips om trevliga affärer som kan tänkas ha öppet?

17 David:

skriven

You have cool relatives. Och jag giller ju lampan!

18 Little Rascal:

skriven

Inget alls ar billigt i London, tyvarr.

Jag och min lille gubbe tar bilen runt Hertfordshire.

Jag har svar abstinens just nu for inga car boot sales ar igang, det ar dar man fyndar.

Tyvarr sa har jag inga tips nar det kommer till London.

Sok pa Jumble Sales och se om det ar nan da ni ar har, da kan man fa fina grejer fran 10 pence upp till nagra pund.

19 Tusse:

skriven

Vi har en av dessa pallar på Fridhemsplan. Jag vände på den i natt och den hette AWAB!

20 björn:

skriven

Hej

Jo angående Carl Thore så heter han egentligen Sigurd Lindqvist och var formgivare på Granhaga i Töreboda. Varför vet jag det jo min farfar var ägare...visst är den fin och många fina finns det.



ha de

21 Libby:

skriven

Björn: Tack! Kompletterar inlägget med din uppgift.

Kommentera här: