Window shopping


I dag går vi på fönstershopping i Stockholm! Men... skyltfönster är svåra att plåta, så ni får
hålla tillgodo med en sämre bildkvalitet än vanligt. Kvällstid speglas i alla fall mindre av omgivningen.
Vi börjar på Upplandsgatan, hos Domino. Byrån är Josef Frank, slutet av 1930-talet.
Fåtöljen Kerstin Hörlin-Holmqvist, serien Paradiset, 1950-tal.


Vi fortsätter Upplandsgatan i riktning Odenplan. Hos Old Touch finns denna skyltning med
skyltdocka och underbara 1950-talstyger uppe till vänster.


Detlajbild från Old Touch. Jag gillar skyltfönster och loppisbord
med korgar, väskor etc som innehåller fler saker än dem man ser vid
första ögonkastet.


Snett emot ligger Bacchus Antik. Fåtöljerna heter Capri, av Johannes Andersen
för Trensum 1958. Soffan som hör till står på golvet bakom.


Runt hörnet, på Odengatan, ligger Epok Antik & Kuriosa. Trevlig tablå med dam i pälsmössa,
skiddress och gammaldags kälke. 


Nu tar vi ett elegant kliv bort till Östermalms torg. Modernity skyltar
med en Arne Jacobsen-stol som syns sådär 100 gånger mer sällan än
Myran och Sjuan. Den heter Tungan, och AJ formgav stolen 1958, speciellt för
en skola i Köpenhamn, får jag lära mig. Skrivbordet är ritat av Severin Hansen Jr,
för Haslev.


Fortfarande Modernity. Kunniga läsare vet vad skålen och vaserna är
för några.


Vi är på Östermalm, som sagt. Hos Sprall finns maskeradkläderna för barnkalaset
med stil...
  

Jacksons längre upp på Sibyllegatan hade precis stängt när jag tittade förbi. På deras hemsida
hittar jag glasen som står på nedersta hyllan. Nils Landbergs Tulip Vase för Orrefors 1957. Jag har
aldrig sett någonting vackrare.


Vilken pjäs. Väldigt väldigt mycket "Price: On request". Josef Hoffmann för österrikiska
företaget J&J Kohn. Året är 1905.


Tillbaka till hemvana trakter. Mästerby Antik på Roslagsgatan har ett Stig Lindberg-
fönster.


Runt hörnet från Roslagsgatan och vi är tillbaka på Odengatan. Milda Matildas ena skyltfönster
är en öppen vy in över affären. Mycket smått och gott.


I andra fönstret, ännu mer små saker. Den röda Ericofonen
trivs ihop med Stig Lindbergs röda sparbösse-terrier.


Runt nästa hörn, på Sveavägen hittar vi Auktionshuset Metropol, som har Tema Lisa Larsson
den 22 februari.


Inte ett skyltfönster, men om man trycker näsan mot Afrodite Antiks dörr så kan man
stå och njuta av en underbart vacker interiör. Vi är på Odengatan igen, mellan Odenplan
och S:t Eriksplan. Jag hade tänkt mig ett svep runt Söder också, men...


... min kamera har inte riktigt vant sig vid Söder än. Enda (knappt) publicerbara bilden
tog jag här, utanför Wigerdals värld på Krukmakargatan. Det var likadant med Östermalm
i början, kameran tog bara oskarpa bilder.

Alright... vilken sorts skyltfönster stannar du till vid? De charmiga röriga med mycket grejer,
eller de med få men stilfullt exponerade föremål? I inlägget finns alla varianter av skyltfönster.
Vilket av dem gillar du bäst?



1 Auntie:

skriven

Fastnar för de lite blandade fönstren. Ögat söker saker som finns i bakgrunden och det är mer spännande även om de som är mer "rena" är väldigt stiliga.

2 IngenFara:

skriven

Helt klart de röriga.

3 Natasha:

skriven

Underbart inlägg! Jag fastnar för de som är lite röriga, med fina gamla prylar.

4 Tusse:

skriven

Den röriga, med spår av en gammal ordning i botten.

Finge jag ta med dig i min tidsmaskin, Libby, skulle jag visa dig både det ena och det andra som nu är borta.

Men framför allt skulle rösterna komma tillbaka:

- Nänänä, Tusstusstuss, gå inte in där!

(Det är smutsiga saker, det kan vara stöldgods, du kan ramla och slå dig etc. etc.)

Finns det kvar någon butik av det slaget nu när Bettan på Skånegatan har lämnat in och hennes unge adept har bestämt sig för att bli avskalad, sparsmakad, satsa på kvalité?

Stora Nygatan, kanske.

(Om det nu är Stora dvs - jag blandar alltid ihop Nygatorna)

5 Sven:

skriven

Av dem i inlägget: Old Touch. Överhuvudtaget stannar jag nog helst för snygga kläder, oavsett epok.

6 Ebba:

skriven

Underbart inlägg! Älskar skyltfönster Jag gillar dem där man ser in i affären, som Bacchus antik och Milda matilda. Det kan gärna vara en fin skyltning längst fram, men sen ska man kunna kupa händerna mot glaset och se tusen saker längre in som väcker nyfikenheten att gå in. Bara dina foton fick mig att vilja gå in i dessa affärer genast! Får bli när jag äntligen får lön, nu när jag fått jobb från 1 februari. Tjoho vad jag ska gå och kika efter mina grårosa polar-tallrikar!

7 Erica:

skriven

Jag fastnade genast för Modernitys fönster med AJ-stolarna och flowerpot-lampan. Så fint..... Sen är jag en sucker för Lisa Larson, så det fönstret hade jag också blivit stående vid. När det kommer till butikr gillar jag de lite röriga bäst, där känns det som om fynd-potensialen är störst :-)

8 Catrin:

skriven

Oj vilka spännande pryl-letarbilder!



Tidningsstället är jättefint och som du sa, man blir glad av det.



Ha det gott!

9 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Favorit; Afrodites antik!!

Obs! Glöm ej att ta av ryggsäcken när du kliver in i detta himmelrike. Kanske passar dörrfönstershopping dig bäst om du är glömsk och yvig. Man har förmodligen inte råd att välta en oscariansk kristallkaraff eller ens en liten äggkopp.

10 Susanna:

skriven

En sådan där Saturnus-lampa (som hänger i första skyltfönstret) skulle jag verkligen vilja ha i min hall! De är så läckra!!



Har du sett den här föresten?

talskornisch270cmlang25561117.htm?ca=15&w=3" rel="nofollow">http://www.blocket.se/stockholm/50talskornisch270cmlang25561117.htm?ca=15&w=3

11 Christin:

skriven

Så kul att få en glimt av din fönstershopping !Lockande på sitt sätt allihop men mest gillar jag dom som har massor med prylar i olika prisklasser.

12 randiga tråden:

skriven

Ja gillade många men Milda Matilda passar mig. vad skönt att få sitta ner och kika, då behver jag inte gå runt själv. Det får bli en annan dag.

13 Libby:

skriven

Alla: Kul att ni gillade inlägget! Rörigt vinner, verkar det som! Själv tycker jag nog bäst varianten som Ebba nämner. Den med snygg skyltning längst fram, och med mycket att titta på längre in.

Susanna: Ja, den kornischen är fin om man vet med sig att man kommer att restauerar belysningen. Men det är ett för ambitiöst projekt för mig. Jag hoppas att det dyker upp fler kornischer i rätt längd, även om det verkar gå ett år mellan gångerna...

14 JJ:

skriven

Jag tittar i ALLA fönster i antikaffärer, men ju finare grejer desto roligare.



Tungan av Arne Jacobsen, formgavs inte den för SAS-hotellet i Köpenhamn?

15 Helena:

skriven

Jag fastnar för de lite myllriga fönstren..... Där kan man stå och upptäcka grejor länge. Sedan handlar det om att det andas en viss känsla. Old Touch hade en skön känsla och samma hos Afrodite,,,, Men hu att gå in där med en slängig väska eller, ännu värre, ett vilt barn eller två!!!!

Kram Helena

16 Libby:

skriven

JJ: Modernity-mannen sa skola?

Helena: Eller en hund med stor viftande svans...

17 JJ:

skriven

Det var "droppen" som jag tänkte på - fel av mig.

Kommentera här: