En ljusstake för juli


Juli månad går mot sin mitt, och kvällarna börjar bli mörkare igen. Framåt elvatiden är det fint
med levande ljus i fönstret. Jag är väldigt förtjust i ljusstaken på bilden, dagens loppisfynd.
Den är tung. Som ett U på fot, tillyxat i is. Bubblor och slöjor i glaset. Jag låtsas att det är en
Erik Höglund-ljusstake, tills någon kunnig FJ-läsare tar mig ur den villfarelsen.


Det blev några saker till, när jag rejdade Hamnladan i Norrtälje. Två ljust vinröda fat som jag tycker
känns Gefle, eller Rörstrand. Tänkte att Porslinsbloggen skulle identifiera dem. En shaker (?),
märkt Ystad Plast under och Tang ovanpå locket. Och så glasburken med texten "Hemlagat"
och två etiketter: Lindshammars glasbruk och Design Catharina Åselius-Lidbeck.
100 kronor sammanlagt.


Och så träffade jag Sonja i loppisladan! En specerihylla - väldigt fin, väldigt 1950-tal
- som hade fått följa med hem om den tredje burkens lock funnits. Undrar vilken färg det
locket hade?


Är litet förbryllad över Sonjas två stilar. Var det tredje lockets "Sonja"
i en ännu fetare stil? Sonja, Reda och Elfa var folkhemshushållens minsta
beståndsdelar. Se dem i ett tidigare inlägg.
1 Benny:

skriven

Of course my dear lady! Det var dock svårt att se på din bild, så skicka gärna några bilder på faten så ska jag kolla!

2 Anonym:

skriven

Sonja är fin!

3 Charlie:

skriven

Jag hade nog inte kunnat motstå Sonja. Så fin den är!

4 Libby:

skriven

Benny: Har mejlat dig, maestro.

Anonym och Charlie: Jo, fin. Men jag vet hur det blir med grejer som saknar en del. De blir stående på logen eller någonstans.

5 Clinen:

skriven

Åh, Sonja!! Jag hade nog tagit den ändå! Man kan ju ha tur och hitta ett lock eller en hel burk med lock på något annat ställe. Den var riktigt fin tycker jag! Sååå läcker.

6 Maria:

skriven

Superfina röda tallrikar. Har du fått någon mer info från Benny?

7 Erik:

skriven

Jattesnygg bild, den svartvita!

Kommentera här: