Här är ett presentpapper med klass


Äntligen! Jag har letat presentpapper så att jag kan slå in "ge bort-loppisfynd" med litet stil.
Bokplasten, som inte känns som plast utan som omslagspapper, från... tja, vad tror vi om årtalet?
blir perfekt. Ett "behålla-loppisfynd".


Vi kan i alla fall tidsbestämma papperet till före 1968. Det året beslutade riksdagen
om skolfria lördagar från och med höstterminen. Femtiotalsmannen minns med rysningar
lördagsskolan. Inte för att man gick i skolan den dagen, utan för den påtvingade
lunchnyponsoppan som serverades före hemgång.
Och - på den tiden tvngades man äta upp.
1 Randiga tråden:

skriven

Nog kom jag ihåg lördagarna.

2 clinen:

skriven

Läckert papper! Jag hade inte velat slå in paket och ge bort med det pappret. Mottagaren är kanske inte lika rädd om det. Hehe =)

3 Larsson:

skriven

Larsson gick i skola på lördagar men vi hade egen mat med oss... fö så var detta ett lite fint fynd...

4 Tony:

skriven

Var det verkligen ända till 1968 man gick lördagar i skolan, jag trodde det bara var till 64-65 någonting.

5 Libby:

skriven

Randiga tråden: Inte jag! Började hösten 1968, klarade mig precis... :-)

Clinen: Bara människor som förstår kommer att få pressnet inslagen i det papperet :-)

Larsson: Det tror jag man slutade med på 40-talet här nere i Uppland... :-)

Tony: Femtiotalsmannen var också förvånad, minns det också som tidigare. Kanske var det litet olika lokalt, att man på en del ställen började med femdagarsvecka redan i början av 60-talet?

6 Gunnel:

skriven

Den som ändå fått nyponsoppa. Vi ungar tvingades att äta mannagrynsvälling på lördagarna.

7 Tusse:

skriven

Men Tusse har gått i lördagsskolan, åtm i klass 3.

Roliga Timmen!

8 Anta Snaque:

skriven

Lördagarna i skolan: Nyponsoppa, "roliga timmen", den fyrkantiga sparbösselådan med små fack för varje elev att spara en liten slant i. Minnen, minnen.

9 Skaffaren:

skriven

Jag har också gått i skolan på lördagar, har för mig att det upphörde under första halvan av 60-talet. Grymt papper!

10 JJ:

skriven

Började skolan hösten -67 och har inte gått på Lördagar. En fd jobbarkompis som är fem år äldre än mig har däremot gjort det.

11 Viola_T:

skriven

På lördagarna hade vi roliga timmen i skolan. Ofta innebar det att fröken läste högt ut en bok för oss elever. Det var inte så kämpigt alls.



Hoppas något företag snart tar upp tillverkning av vaxat hyllpapper igen. Jag saknar det mer än bokplsten!!!

12 Svenskt Retro:

skriven

Har som tur är ingen erfarenhet av skollördagar.. började skolan -72

13 Staffan H:

skriven

Inför min skolstart kom det hem ett (av många papper) där det tydligt stod att lördagar var läsfria, förmodligen så att ingen förälder skulle missa detta nya.



Annars får snygga hyllpapper etc gärna komma tillbaka. Börjar det se lite slitet och avskavt ut är det bara att förse hyllorna med en ny omgång papper. Klart! Rätt praktiskt...

14 Cicci:

skriven

Åh, jag hittade också ett femtiotalsomslagspapper (jobbigt ord) alldeles nyss! Fast nu till dilemmat... Om man klipper sönder det... Då är det ju förbrukat sedan? Känns himla ledsamt.

15 Libby:

skriven

Gunnel, Tusse, Anta Snaque, Skaffaren och Viola T: Av er lördagselever tar Gunnel Stora Minnespriset med sin mannagrynsvälling.

JJ och Svenskt Retro: Vi klarade oss!

Staffan Huss: Ja, jakten på det vaxade hyllpapperet går vidare.

Cicci: Ja, men man ger bara presenter inslagna i det fina 50-talspapperet till folk som förstår dess storhet, försiktigt viker ihop det och sparar det!

Kommentera här: