Vykort från Värnamo


Värnamo, måndag kväll.
Hej! Här är utsikten från vårt hotellrum. Ni ser gamla Riksettan som förr gick förbi
det världsberömda stadshotellet i Värnamo. Hotellet invigdes i april 1955 och var det modärnaste
man kunde tänka sig. I dag heter det "designhotell" och är renoverat i samarbete med
småländska inredningsföretag. Jag ska berätta mer och visa bilder en annan dag.


Dagen började i Karlskrona, med besök på två toppenmuseer i samma hus, Albinsson &
Sjöbergs förlagshus. Saaben stod på bilmuseet och framkallade glada barndomsminnen
hos mig. Det här är bilen jag växte upp med.


Saab 93.


Min kamera gick sannerligen i barndom i dag, varannan bild blev oskarp och påminner
mycket om de Instamatic-kort jag tog med min första kamera i början av 1970-talet.
Vem behöver Hipstamatic...


Litet elegantare. Chevrolet Bel Air 1958 med husvagn. Bilmuseet var trevligt, med
drygt 30 bilar. Men mitt mål låg två trappor ner...


Porslinsmuseet! Här får ni bara en smakbit. Jag ska göra research och kommer med ett genomarbetat
Karlskronaporslinsinlägg framöver. Bellis är en Karlskronafavorit, en sådan glad dekor!


Ja just det, höll på att glömma. Första stoppet var utställningen "Erik Höglund Utmanaren"
på Blekinge museum i Karlskrona. En hel del vackert glas och några intressanta skulpturer, men efter den briljanta utställningen i Boda kändes den här litet tam. Nåja, jag lärde mig litet mer om Höglund i alla fall! 


På vägen till Värnamo stannade vi till i Växjö och fikade på Broqvists konditori, det konditori
i Sverige som funnits i samma familj längst. Since 1876. Nu driver femte generationen fiket.
Eftersom det här är Småland så har man ett krucifix ovanför konditoriskylten...


Nä, skojade bara. Så här ser det ut plåtat från sidan.


På Broqvist serverar man vid bordet, och mjölken får man i kanna
från Rörstrand, modell 671. Vad gör det då om den har ett nagg.
Klass!


I det lilla samhället Bor kan den som drömmer om att äga en gammal mack börja ett nytt liv...


... det är bara att ringa mäklaren! 395 000 pix eller bud.
Läs mer i annonsen. Kanske någonting för mackinventeraren
Grandprix63?



1 JJ:

skriven

På andra sidan bron låg för några år sedan en loppisbutik som hette Epok-64. Några fina fynd inköptes där (Bl a en lila skål i serien Party för 40 kr), men nu är tyvärr butiken nedlagd.

2 Lena:

skriven

Hoppas att ni fick 50-talsrummet på hotellet i Värnamo.

3 Liina:

skriven

Kul men bilmuseum Och porslin. Dit skulle jag gärna gå nån gång =)

4 Clinen:

skriven

Är bilmuseet och porslinsmuseet värt att åka upp och besöka i helgen? Vi har lite funderingar på att göra det nämligen. =)

5 Skaffaren:

skriven

Som husletare i Småland har jag sett den där macken på Hemnet. Man får inte vara blyg om man ska bo där :-)

6 anna:

skriven

Åh! den röda saaben skulle jag vilja ha!

7 Henrik:

skriven

Dom där SAAB:arna är fantastiska... dräggel

8 Grandprix63:

skriven

Visst vore det kul med en egen bensinstation.

Synd att den ligger för långt hemifrån

9 Rutan:

skriven

Typiskt så har jag varit bortrest ett par dagar, annars hade jag föreslagit en träff i hotellets foajé.



Jag ser fram emot mer om Värnamo!

10 Farbror Sid:

skriven

Fint reportage... jag reste Riksettan igen för ett par dagar sedan. Tycker att Värnamo är en verkligt trevlig stad.

Ps: Om Grandprix63 köper macken jag jag sköta den. Jag har lite närmre till den. :-)

11 Libby:

skriven

JJ: Hittade en Kupan, och en tysk vas där!

Lena. Tyvärr. Och jag orkade inte ta mig in och plåta det heller. En annan gång.

Liina och Clinen: Porlsinsmuseet ger mest.

Skaffaren: Nä...

Anna och henrik: Ja, åh, den är så fin.

Rutan: Ja, synd. En annan gång!

GrandPrix63 och Farbror Sid: Så får ni göra!

12 Anna-Karin:

skriven

Bellis, my god vilken snygging. Där blev jag helt kär!

13 Tommy Paulsson Malmö:

skriven

Då jag ursprungligen kommer från Landsbro som ligger mellan Vetlanda och Sävsjö och var mycket i Vetlanda så kan jag tala om att familjen Broqvist även drev ett konditori i Vetlanda på Lassarettsgatan. Men vad jag ville berätta det var vid ett besök för några år sedan på Broqvists i Växjö då de vid den tiden hade en alldeles fantastisk servitris. Då blev man serverad vid borden. Jag var så imponerad över hennes kunnighet att jag häpnade. Hon både elegant och effektivt serverade kaffet och ev kaffebröd till gästerna och tog även betalt, samtidigt som hon hur lätt som helst fortfarande balanserade brickan i handen med mera kaffe och dito kaffebröd till andra gäster. Inte som nutida servispersonal gärna gör sätter ner brickan på bordet. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det kan vara att hålla balansen på en bricka där man plockar av eller på varor, jag är själv servitör sedan ett antal tillbaks. En i mitt tycke mycket kompetent yrkeskvinna,och ett utsökt minne.

Kommentera här: