Öland revisited (Glasrikeresan del II)


I dag gjorde vi södra Öland, och jag hann återbesöka några loppisar från förra årets Ölandsresa.
Den hemstickade kanelbullarna fanns hos Kupan i Färjestaden.


Dagens fynd! 60-talsfåtöljen, i fint skick, var nedsatt till... 75 kronor.
"Du behöver en extra sommarstuga att inreda", var Femtiotalsmannens kommentar,
med tillägget "Och en extra månadslön". Dockskåpet med en massa möbler i skulle de ha 100 pix för.
Skåpet och möblerna i plastpåsen på övervåningen var ommålat vitt, kändes som
om någon börjat skapa ett shabby chic-dockskåp.


Coola Loppan är en cool loppis, också i Färjestaden. Där stod nästa fåtölj, en femtiotalare,
och pockade på min uppmärksamhet. Finfint skick, 995 kronor. Jag skulle kunna ha hur
många fåtöljer som helst. Är det därför folk blir antikhandlare - för att få köpa alla fina
möbler de blir förälskade i och åtminstone få behålla dem ett tag?


Treskärmslampan tar jag med eftersom en lapp berättade att den är märkt "Nybro",
en av orterna i Glasriket. Femtiotalsmannen överraskade genom att bli förtjust
i hattaskarna i bakgrunden. Jag föreslog att han kan börja samla hattaskar.


Snygg uppsättning (anonyma) burkar. 1 195 kronor för 11 delar.
I fjol midsommar skrev jag om krydd- och speceriburkar.


Vi gör ju annat än sveper loppisar, förstås. Bland annat gjorde vi ett besök
i Ottenby, där vi åt lunch på fågelstationens restaurang (ochjag höll på att
sätta ett gäddben i halsen - dagens mest dramatiska ögonblick) och beskådade
fågelskådarna. Såg inga brushanar eller skräntärnor, dock.


Efter en heldag på Öland styrde vi mot Orrefors, där vi nu tagit in på
lilla Hotell Orrefors. Exteriören kan te sig enkel, men allt tyder på att det här
är ett hotell i vår smak. Thaibuffé (med delikat rabarberpaj till efterrätt),
rum med bra datorplats - och gångavstånd till Orrefors glasbruk och två loppisar.


Och här i Glasriket bäddar man med Ulrica Hydman- Vallien!


Till sist, ett av mina hittills få loppisinköp. En stor Erker-skål, ljuvligt
turkos, i skick som ny, köpte jag hos Torgets kuriosa i Gamleby för 160 kronor.
I dag hittade jag ett stycke 50-talstyg hos Coola Loppan och en meter presentpapper
som jag tror är 1960-tal (i alla fall ser det ut så) hos Kupan i Färjestaden.
Jag har hållt i pengarna - men nu är vi i Glasriket....
1 Betty Lou:

skriven

åh jag skulle gärna vilja ha dom där kryddburkarna!

2 Randiga tråden:

skriven

Erker-skålen är så snygg. Undrar vad du köpte för tyg?

3 Tusse:

skriven

Gäddben i halsen? I sådana fall åkallar man helgonet Sankt Blasius, enligt Nordisk Familjebok anropas han även vid halssjukdomar och anses vara "en god tillflykt vid djupa själskriser."

Något för mej och exet, med andra ord :-(

4 Lybtar:

skriven

Skålen är urläcker.

Kanelbullarna tyckte jag var riktigt roliga de också.

Däremot tycker jag att kryddburkarna var lite dyra faktiskt.

Kommentera här: