Spisarparty? Nej, loppisrunda!


Äntligen loppisrunda igen! Jag hade inte gjort någon sedan före Londonresan, men i förrgår
fick jag så en eftermiddag över. Det blev rara Sundbyberg. Där finns en loppisgalleria,
Myrorna och Stadsmissionen, hos vilka jag började med att spana på dockskåpsmöbler.


Priserna låg från 20 kronor per möbel och uppåt. Radiogrammofonen på första bilden
kostade 150 kronor. Man kan hitta kul saker i välgörenhetsbutikerna - men som vi
retro- och loppisbloggare litet surt konstaterar med jämna mellanrum, det är svårt att göra
prismässiga fynd numera.


Badruminredning, någon? Mitt eget dockskåp står på landet och väntar på sommaren,
då jag ska ta itu med renoveringen.


Emilia. Så heter Arabiakoppen med fat som fanns hos Kuriosahörnan i loppisgallerian.
Den ljuvliga servisens dekor ritades av Raija Uosikkinen 1949. Läs ett trevligt inlägg om
"Emilia" hos Queen Retro and Vintage Blog. Kuriosahörnan skulle ha 695 kronor för kopp
och fat, ett bra pris enligt dem själva och en snabbgoogling tyder på att det kan stämma.


"Koka", brun. Kopp, fat och assiett för 50 pix måste väl sägas vara ett fynd?
När ska de bruna serviserna (1950-talarna "Koka" av Hertha Bengtson och "Rustik" av
Britt-Louise Sundell, Stig Lindbergs "Coq" från 1966 och diverse mer eller mindre
murriga 1970-talare) bli riktigt heta? De passar ju bra in i rådande 70-talstrend.


Hej 1960-70-tal! säger vi till  Kuriosahörnans lakan med glada bårder.


Kopparna är Old Höganäs, först presenterade på utställningen H55. Tre koppar och fem fat
"i befintligt skick" för 85 pix. Det lilla tvådelade gröna fatet kommer från Jie liksom förmodligen
de två rundade faten. Ljusbrun Old Höganäs-kanna.
Som sagt, när kommer Murrighet som trend?


När det än blir så har den här fåtöljen, från Myrorna, en ljus framtid. Den är
faktiskt riktigt fin, om man tänker bort det rutiga tyget. Så fin att jag vände på den
- men hittade inget som avslöjar tillverkare.
Myrorna var dagen sista stopp. Nå, hade jag med mig någonting hem då?


Jodå. En skål från "Germany", märkt just så samt med "Dec. Java". UPPDATERING: Ebba berättar
att skålen är från SMF, Schramberger Majolika Fabrik. Fem kronor gav jag för skålen, och det kan tyckas
vara ett superfynd. Men den har flera svåra nagg och knivmärken (?) som inte syns från den här vinkeln.
Jag köpte ändå, skålen är en bedagad skönhet. Den vinröda vasen i perfekt skick med  en läsbar bit Strehla-etikett kvar kostade 35 kronor efter prutning. Den enfärgade blå kryddburken med trälock fick jag för 10 pix.
På undersidan står det V & S Dahlin. Jag hittar ingen uppgift när jag googlar, bara någon som
också undrar, på retroforum. Jag köpte alla tre sakerna hos en trevlig man längst in i hörnet
på loppisgallerian.


Den röda skålen är "Colores", Gustavsberg. Den hittade jag på ett bord
i loppisgallerian, för 30 kronor. Skålen får jobb som sockerskål i min blandservis.


Till sist: Vad är det här? Jag såg en trave melaminfat med det här motivet som inte är
svenskt, utan...?


Arabiska eller persiska? Vad står det?
UPPDATERING: Det är persiska och det står PARS, berättar Tusses iranska arbetskamrat. 
Namnet motsvaras väl närmast av SVEA på en svensk, eller DANA på en dansk tallrik,
skriver Tusse. Tack!

Och i dag onsdag är det dags för loppis igen! Min syster och jag ska
göra ett besök på kyrkans loppis i Grindtorp, Täby. Jag skrev
om den loppisen här, och ser fram emot att ha mer tid än sist
att strosa omkring och intensivspana.
To be continued...

1 Anonym:

skriven

Hejsan!

Fåtöljen var verkligen supersnygg! Grattis till dina fynd också. Coolt med Arabiskt(?), porslin med västerlänskt motiv??

2 Tusse:

skriven

Arabiska Emilia? Hon var både söt och fin.

Gäller dock ej fatet av barbarisk melamin.

Kufiska skriften var originell -

ska fråga min kollega vad där står i kväll!

3 Anonym:

skriven

Jag tror att murrigt porslin är på g att bli riktigt hett igen! Har en mörkt blå nittsjö servis som jag funderar på att börja använda. :)



Såg dig i metro idag btw, kul! :)



4 Ebba:

skriven

Åh det är ju skålen till de assietter jag har (tror jag länkade till dem här nån gång för länge sen). "Schramberger Majolika-Fabrik, Schramberg, Tyskland



Dekor Java: 1955-1958". Kul att den fanns i sumpan, jag hade själv köpt den om jag sett den, om än med nagg :) Härliga saker för övrigt, jag gillade också fåtöljen (med annat tyg). Vi letar efter en läsfåtölj just nu men det blir nog något mer klassiskt a la öronlappsfåtölj.

5 Gila:

skriven

jag har också kollat in fåtöljen hos Myrorna. Tyget i loppisgallerian är fint men alltid för dyrt. Vill du fynda tyger har jag ett tips men det skriver jag inte ut här...:-)

6 Libby:

skriven

Anonym: Ja, det är intressant det där med västerländskt (amerikanskt? holländskt? kanadensiskt?) motiv på en platsservis gjord för export till arabländer eller Iran.

Tusse: Och om man vänder på tallriken ser det ut som en blomma och en orm istf bokstäver.

Ebba: Vad kul att få veta att det är SMF, ska uppdatera inlägget.

Gila: Please - mejla mig och berätta tyghemligheten. Lovar att hålla den för mig själv

:-)

[email protected]

7 Tusse:

skriven

Salaam!

Kufiska skriften visade sig vara persisk och dess rätta uttydning är PARS, vilket stationsvärd H, som är från Iran, lyckades fastställa. Namnet motsvaras väl närmast av SVEA på en svensk, eller DANA på en dansk tallrik.

Motivet syns mig däremot i hög grad amerikanskt, eller åtminstone baserat på en avlägsen drömbild av Amerika.

Förresten var det där med kufiska skrivtecken inget skämt, så kallades verkligen den ursprungliga arabiska/persiska skriften.

8 Synöve:

skriven

Raija Uosikkinens kopp Emilia inbringar runt 2500 kr i Finland!!

Underbara lakan! :-D

9 Cinna:

skriven

Härliga fynd säger jag bara.

Vad roligt med en Strehla etikett på din vas. Det har jag nästan aldrig sett på mina....någon har pillat bort dem:)

Kommentera här: