Stig Lindbergs allra första alster


Så här på skärtorsdagen vill jag visa er en tupp, den unika Stig Lindberg-vas som jag har i min ägo.
Jag fick vasen när jag var barn, av Stig Lindbergs teckningslärarinna Inga Sannin-Garheller från Umeå.
Inga var pappas syssling och tillbringade som pensionär varje år några sommarveckor hos oss.
Stig Lindberg hade varit hennes elev när hon var nyutexaminerad lärarinna, på 1920-talet.


En sommar hade hon med sig några saker som hennes elever glömt kvar i slöjden
för länge sedan. Stigs vas var en. Jag förstod inte då värdet av hennes gåva, utan lekte
ganska vårdslöst med den. Ser ni hur tuppens färger och mönster går igen
i hans fajanser som pryder omslaget till Gisela Eronns bok
"Stig Lindberg Tusenkonstnären"?

 
Stig gick i femte klass när han och klasskamraterna fick pröva på att skapa keramik.
Jag får nästan rysningar när jag jämför hans allra första alster med Karneval-seriens delar.
Ser ni att det är exakt samma färger på mellanstadievasen som på Karneval-vasen?


Ett annat av Stig Lindbegs mönster, Fallande löv, som i höstas skapade kaos i Coop-butikerna
när vi alla slet och rev efter koppar och handdukar. Ser ni... att lövens färg och form är
en vidareutveckling av mönstret på tuppens bröst!


S vet vi vad det står för. Men "Toledo"? Den frågan kunde
Inga inte besvara. Kanske hade Stig läst någon äventyrsbok som
utspelade sig i Spanien.
Värdet på vasen? Ingen aning. Men kanske tar jag med den
när Antikrundan nästa gång besöker Norrtälje.

UPPDATERING: Detta var alltså 2010 års aprilskämt på Femtiotalsjakten.
Kanske vill du också läsa förra årets skämt, här.
1 Tusse:

skriven

O ja, och i dag är det på dagen ett år sedan herr Tuss upptäckte Femtiotalsjakten. Eller om det nu var tvärtom.

Det har varit ett omtumlande år, inte sant? Men tyvärr, nu skils våra vägar. Från och med i morgon blir det inga redahyllor, inga tickareglar mer, på sin höjd lite biedermeier och sauerkraut :-)

2 Betty Lou:

skriven

OJ! Jag trodde han gjort den när han var äldre än femte klass, den mannen var verkligen ett geni!

3 Kerstin:

skriven

Hm, är det ett aprilskämt, månne?

4 Marie:

skriven

Helt otroligt! Vilken underbar historia! Man kan ju nästan säga att du kännt Stig..;o)

Så spännande att ha något sådant i sin ägo. Grattis!

5 randiga tråden:

skriven

Vilken härlig historia, tur att du har sparat denna söta vas. Tänk vad vi bär med oss i livet.

6 Synöve:

skriven

Först tänkte jag "coolt", men sen tänkte jag, precis som Kerstin; aprilskämt! :-D

OM inte aprilskämt - Grattis!

OM aprilskämt - aja baja, Libby!

Glad Påsk då!

7 Christin:

skriven

Fantastisk historia...om det nu inte vore den 1 april idag :-)

8 Jenny / Jema Rose:

skriven

Hahaha!



Mycket bra skämt..!



: )



GLAD PÅSK!

9 Mira:

skriven

Aprillo?

10 Anta Snaque:

skriven

Libby, jättekul! Och så FYNDigt! Teckningsläraren Inga Sannin-Garheller känner inte så många till. Men fröken Lura Alla-Aprillo kanske är mer känd?



Vasen är fin!

GLAD PÅSK!

11 Anonym:

skriven

Ja, vasen är väldigt fin men håller nog med resten....det är trots allt 1 april.

12 Svenskt Retro:

skriven

Ha ha.. jag må vara korkad för jag gick på det =)

Glad Påsk.

13 Cinna:

skriven

Du är rolig du!

Glad Påsk pch ha det riktigt gott

med din fina vas på bordet.

14 randiga tråden:

skriven

Ja ,jag gick på detta, var så trött i morse så jag tänkte inte efter. Kul var det iallafall. Glad Påsk

15 Simon:

skriven

Detta är väl ett tecken på att vi alla borde vara mer källkritiska än vi är till vardags! Jag har undgått att bli lurad hela dagen men där fick du mig!!!

16 Helena:

skriven

Hehe... Du är så saklig i det du skriver och dessutom brukar du ha bra koll! Jag hade nog definitivt gått på den här valsen om jag inte läst alla andras kommentarer!

Kram från fru Godtrogen =)

17 Tanten på auktion:

skriven

haha. HELT fantastiskt =)

Kommentera här: