Lisa Larson - den utställningen får vi för katten inte missa


Keramikern Lisa Larson, sommaren 1959. Nästa lördag öppnar utställningen
"Lisa Larson" på Gustavsbergs porslinsmuseum. Jag är dålig på att gå på utställningar.
Och har faktiskt inte ens varit på Gustavsbergs porslinsmuseum. Men "Lisa Larson"
får jag inte missa. Det blir en halvdagsutflykt till Gustavsberg framöver.
(Foto: Lisa Larsons arkiv)


Ingen tvekan om vem som gett de här katterna formen. Jag börjar gilla Lisa Larsons saker allt mer. 
Hon debuterade 1955, detta fantastiska år, på Gustavsberg med just djurfigurer. Lisa Larson är fortfarande verksam, vid 79 års ålder. Imponerande.
Museet utovar "ett generöst urval av hennes älskade ”seriefigurer”, men också många exempel
på hennes unika produktion – alltifrån tidiga verk från ungdomsåren till nyligen producerade alster från 2009".
(Foto: Bertil Wreting) 


"Stina med katt" heter den här underbara
figuren från 1958. Kolla kattens min!
(Foto: Bertil Wreting/Nationalmuseum)


Två äggkoppar är mina enda Lisa Larson-föremål.
De jag helst skulle vilja ha är ABC-flickorna.

Utställningen "Lisa Larson" invigs lördagen den 22 maj och pågår
till den 24 oktober. Läs mer hos Gustavsbergs Porslinsmuseum.
1 Katten Gösta:

skriven

Nej men så gör man verkligen inte!

Jämför mitt eget ansiktsuttryck när matte gör "lång katt" med mig:

http://tussetuss.wordpress.com/2008/03/26/mina-karaste-leksaker/

2 Clinen:

skriven

Åh! Härligt. Och vilka sööööta katter det var! Hade mer än gärna haft en grå och en gul. Hade varit kul att besöka utställningen.

3 Liina:

skriven

Min syster fick en sån där katt som på näst översta bilden nån gång för länge sen. Har alltid tyckt den var läskig... =)



Har förresten världens sötaste kattungar här hemma. En månad gamla och har precis börjat klättra i sofforna och erövra lägenheten =)

www.kattvalpar.blogspot.com

4 randiga tråden:

skriven

Vad kul, då ska jag dit, har varit där många gånger. Eftersom jag har samlat på katter sedan jag var barn har jag flera av henne. De är alla så underbara.

5 Larsson:

skriven

Lisa Larsson är väl en sådan person som man tycker "alltid funnits"?

6 Jenny:

skriven

ÄLSKAR hennes djur och figurer!!!



: )

7 Jennie:

skriven

Åh jag älskar Lisa Larsons figurer! Vilket bra semestertips - det blir absolut ett besök på utställningen under sommaren!

8 Lybtar:

skriven

Lisa L liksom växer på en. Vi samlar inte på hennes saker men det finns några ting som jag gärna skulle vilja ha. Katterna är faktiskt riktigt roliga.

9 Amanda:

skriven

Åh vilket fint inlägg! De där äggkopparna är så söta, mina föräldrar hade såna när jag var liten! Ska se om jag kan hitta dom här hemma i gömmorna!

10 Baxterford:

skriven

Nu finns även Filmen om Lisa Larson! Den går att köpa på Keramiskt Centrum i Gustavsberg.

11 carola:

skriven

Har en fin blå katt..50cm lång ..tjusig

Kommentera här: