Rea på Remington


En quiet-riter stod där på återbruksaffären häromdagen och tittade tyst och bedjande
på oss kunder. Nedsatt från 50 till 15 kronor. Ingen vill längre ha en gammal skrivmaskin,
hur tyst den än skriver.


En gång i tiden, kanske i början av 1960-talet, var den åtråvärd,
gestaltade en dröm om författarskap. Var det en Remington reseskrivmaskin som farbror
Melker i Saltkråkan satt och hamrade på? Åh, jag var frestad att ta den med
mig hem, rädda den. Men jag vet ju - Quiet-Ritern skulle aldrig bli använd.
Hoppas någon annan...

Bonusinfo: Allt vi vill veta om gamla skrivmaskiner finns på den här sajten

1 krc kidd:

skriven

Ahhh.. the portable Remington. I still have one from my newspaper days in blue case. It does not however have the fancy large keys; mine are the round ones similarto those on the large Swedish upriught on the Swedish typewriter link you furenished. And how I could make those keys sing! I also had a 1928 Remington while at college and used it into the 1960s. Where I worked after the newspaper, I was furnished an IBM Selectric with a round ball that held the actual letters. But electric ones were never satisfactory in the news business populated by many writers who used a flailing motion to slam their fingers down on the keyboard. It was also hard for these same writers to get used to the easy moving keys of the computer. But everyone made the change for the most part although a few of the dinosaurs like my old bosses held onto their Remington uprights with its delightful keyboard.it would really sing.

2 Larsson:

skriven

En skrivmaskin är bra att ha när man skall fylla i tex en blankett och vill att det skall se snyggt ut... i alla fall om man skriver som en kråka som Larsson gör... så köp Du en för 15 :-!!

3 amanda:

skriven

Dom tar ju ganska mycket plats, så om de inte används är det bättra att de får stå kvar! Men lite sugen på en fin lite skrivmaskin är jag allt...

4 Tusse:

skriven

Mja, just vad skrivmaskiner beträffar var 50-talet ingen höjdare precis. Vad du skall ha, Libby, är en Facit P 1, design Sigvard Bernadotte. Ingenting annat duger i en femtitalslya!

5 Libby:

skriven

KRC kidd: Ahhh, the sound of typwriters in a newsroom.

Larsson: Tja, det var ju faktiskt ett användningsområde!

Amanda: Ja, om jag hade mer utrymme så skulle jag köpa en skrivmaskin.

Tusse: Experten har talat :-)

6 Lybtar:

skriven

Åh, jag hade varit tvungen att köpa den om den bara hade kostat 15kr.

Sen hade jag grämt mig över att vi inte har plats för någonting längre och säkert undrat varför :)

Den såg riktigt fin ut.

7 Clinen:

skriven

Ehm? Läste jag rätt eller såg jag i kors? 15 kronor!?? Jag såg en i någon ljusblå eller turkos färg som jag blev sugen på men de skulle minnsann ha 250 kronor för den. Åh, vaför bor jag inte nära dina loppisställe? (suck)

8 Nene:

skriven

Hej, hittade ett inlägg här från 2008 där du pratade om en spegel du hade från fröseke.

Du har inte den kvar eller vet vart den tog vägen?

Nämligen min farfar som ägde och hans far som startade den fabriken och letar nu upp en del gamla produkter..

9 Gila:

skriven

Jag sålde en elektrisk skrivmaskin förra sommaren på loppis. En tjej i 10 årsåldern gav en 20:a för den och var överlycklig.

10 Tusse:

skriven

PS: Olivetti går också bra, de fattade också värdet av god design.

11 Libby:

skriven

Lybtar: Ja, den var fin!

Clinen: Jo, femton pix. Men jag blir inte förvånad om den står kvar, vi har nästan alla gjort "misstaget" att köpa en gammal skrivmaskin för att sedan se den stå och damma igen...

Nene: Vad spännande! Men nej, jag har bytt bort den. Har mejlat personen jag bytte med och berättat om din fråga här - om hon har kvar den/vill sälja hör hon nog av sig till dig, jag bifogade din mejl.

Gila: Vad kul!

Tusse: Bra. Då vet jag. :-)

Kommentera här: