Syttende mai


God morgon, måndag! I dag är det sjuttonde maj och vi firar våra norska vänner. Det vimlar
ju inte av norska saker i svenska butiker, men hos Bacchus antik plåtade jag de här
charmiga kopparna.


Jag gissar sent 60-tal eller 70-tal? Kanske vet Tingleter,
min norska favoritblogg, besked?

För där hittade jag i alla fall svaret på vem
som formgivit Elvira. "Turi design" betyder att
Turid (Turi) Gramstad Oliver, Figgjo Flint,
är upphovskvinna. Här visar Tingleter servisen
Daisy av Turi.

Äldre inlägg med norska saker:
Nordisk lördagsblandning

Ha en skön syttende mai!
1 randiga tråden:

skriven

De här kopparna tycker jag om, har inte sett dem förr.

2 amanda:

skriven

Åh jag älskar norkst porslin! Figgjo är nog favoriten! Ha en fin syttende mai du med!

3 Agata:

skriven

Hej,



Jag går i tankar av att öppna ett 50/60-talskafé... Jag har ju visserligen en del kunskaper om vad det spisades förr, men vad tycker du/ni måste finnas på ett 50-talskafé och vad får absolut inte serveras - jag vill att det ska vara så genuint som möjligt!



Hjälp mig!

4 Anta Snaque:

skriven

Det kommer mycket snyggt från Norge, bl a dessa koppar.

Har några norska fynd (från svenska loppisar) på min blogg i dag, t ex en liten vas från Figgjo Flint.

5 Erica:

skriven

Gratulerer med dagen!!

Idag har jag satt på min 17. Mai-slöjfe (brosch i nationalfärgerna) på jackan och njutit kaoset på Karl Johan :-)

Elvira-servisen är söt tycker jag. Lite skönt "klumpigt" mönster och fin rosa färg. Här kan du se en bild på designern: http://stavangerflint.gratisnettside.no/?&mid=419

(den sidan är för övrigt en ENORM källa till kunskap om ALLT om Stavangerflint)

Nu ska jag äta kvällsmat på min Astridservis, en annan av Turids fina skapelser: http://web.me.com/frodemorte/norskporselen/servise/astrid.html

6 Basse:

skriven

Hei!



Jeg vet dessverre ikke noe mer om koppene, men har sett dem et par ganger. Slett ikke noe vanlig syn i norske bruktbutikker heller.



Stolt over å være din norske favorittblogg! Håper jeg fortjener hedersbetegnelsen videre, det har blitt litt mindre blogging i det siste.

Kommentera här: