Arbetets museum, än en gång


God morgon, måndag! Kanske stämplade du in  tidigt i morse och sitter nu på pinnstolen
i fabrikens lunchrum, dricker en vichyvatten och längtar till lördag. Precis som textilarbetarna
i Strykjärnet i Norrköping en gång i tiden. Numera inhyser den gamla fabriken Arbetets museum,
ett av mina favoritmuseer. I helgen såg jag utställningen "Industriland - när
Sverige blev modernt"
för tredje eller fjärde gången.

 
 
På löpande bandet visas föremål från 1930-tal till 1980-tal. Klassiker och klassiska
formgivare från 1950-talet: Arthur Percys kanna och skål "Räffla" (är det väl?) för Gullaskruf,
Bengt Orups glasservis för Johansfors och Marianne Westmans "Picknick" för Rörstrand.
Och så nytryckta "Picknick"-handduken i museibutiken. Kanske är jag sist
att köpa den, men nu har jag en i alla fall!"


En gång i tiden arbetade jag i Norrköping. Min cykel på Holmbrogränd,
i början av 1990-talet. Strykjärnets gula fasad i bakgrunden.

Trevlig fortsättning på veckan!
1 Louise:

skriven

Oh, jag älskar Arbetets museum! Brukar strosa runt där när jag känner att jag behöver en lugn stund för mig själv. Och Strykjärnet är ju garanterat en av Sveriges vackraste byggnader!

2 Randiga Tråden:

skriven

Vilken resa, dit borde jag ta mig någongång.

3 Linda:

skriven

Charmigt inlägg, har inte varit i Norrköping på många år men nu blev jag sugen på att åka dit. :)

Jag har också köpt en nytryckt Picknick-handduk till köket, härlig färgklick som man blir glad av.

4 Tusse:

skriven

Fin cykelbild! Det är bara hjulreflexerna (och kanske den gula tonen på byggnaden i fonden) som förråder att bilden inte är tagen låt oss säga 1958.

5 enannanhelena:

skriven

Fin portfölj också, vi har en likadan. :)

Den tjänstgör numera som pappersarkiv, intill skrivaren.



Förresten, var det inte svårt att cykla på en herrcykel?

mvh helena

6 Eli:

skriven

Louise: Ja, det är en vacker byggnad. Och högst upp på fotoutställningen var vi helt ensamma. Väldigt fridfullt.

Randiga Tråden: Ja, verkligen. Norrköping har massor att se och göra, enormt trevlig stad.

Linda: Min pryder diskstället nu!

Tusse: ja, reflexerna är en styggelse.

En annan Helena: Inte svårt att cykla, men knökigt att sitta upp på sadeln och hoppa av!

7 Clinen:

skriven

ÅH! Min saftbringare ju. =) Jag har vattenbringaren också men glasen hade jag inte sett innan. Undrar om man kan få tag i några till en bra peng? =)

8 Erica:

skriven

Du får köpt 3 av Marianne Westmans fina kökshanddukar på Designtorget nu också! En med bullar "för baket", en "för kastruller" och en "för porslin" (med Mon Amie-liknande mönster på porslinet). Superfina!!! :-)

9 Anta Snaque:

skriven

Aha, en sådan brödrost hade jag en gång i tiden, men gav bort den för att göra plats för en ny och modern.

Kommentera här: