Semmeltiden närmar sig med Blixtens hastighet


Trivsamt, eller hur? Vi befinner oss en trappa ned på Blixtens Café i Hallstavik
i norra Roslagen. Fiket är i gatuplanet, men jag snokade mig förstås ner till hörnan med
de fina 1940-50-talsfåtöljerna.


Vilken skönhet!

 

Utanför Hallstavik är Blixtens känt för två saker. Sina mycket goda semlor (som
utsetts till kommunens bästa i semmeltest), och samlingen med kaffekvarnar.


De hänger, står och skymtar fram överallt i kafélokalen.


Dagsnoteringen, förra lördagen, var 353. Här finns stora,
små, gamla, inte så gamla, mycket gamla, svenska
och utländska kaffekvarnar.


Pelarbord och blekgrön plysch är aldrig fel. Den här dagen var leveransen av bröd försenad,
så jag kan inte uttala mig om kvaliteten på bullar och bakelser. Men semlorna har jag ätit,
och de var finfina. Det blir återbesök i januari!

PS. 32 andra kaféer med gammaldags stuk, landet runt, 
hittar du under kategorin Kaféer.
1 Elna:

skriven

Min lystna blick föll på pinnstolarna. 1975 lyckades jag hitta nytillverkade pinnstolar, som håller än. De på din bild har få svarvade detaljer och det är lite ovanligt. Var kan de ha tillverkats?

2 Randiga Tråden:

skriven

Gemytlig stämnibg i dessa härliga fåtöljer, kan nästan känna doften av malet kaffe.

3 Eli:

skriven

Elna: Roligt hur alla ser olika saker i en bild. Ingen aning om pinnstolarna, men ring Blixtens! Kanske de vet.

Randiga Tråden: Ja, nu var det väl mer åt brygkaffehållet.. men ett trivsamt "byfik" är det.

4 Ebba:

skriven

Jag tror den mörkturkosa och den röda fåtöljen på första bilden är mina favoriter i inlägget! Så otroligt söta. Detta café verkar verkligen mysigt och inte bara sådär "retrodekorerat" som annars kan vara fallet. Men åh vad grammatiktanten i mig vill skriva dit ett bindestreck på deras fina "353 kaffe kvarnar"-skylt. Blir galen på särskrivningar. Men en väldigt rolig idé med dagsnoteringen av antalet kaffekvarnar! :)

5 Tusse:

skriven

Ja, så skall ett kafébord se ut! Ett pelarbord. Dylika kafébord funnos såväl på Centralkonditoriet i Väderstad samt på Astrids kafé i Fornåsa.

En kaffekvarn däremot kan se ut precis nästan hur som helst.

6 Martina:

skriven

vill bara säga att det är roligt med någon mer som tycker om gamla saker, men än nya. Kaféet är urgulligt, kommer helt klart besöka dessa kaféer, det är ju så ett kafé ska se ut. Jag tycker om sånt som är gammalt, de blir en helt annan mysfaktor. Mest är jag för 80-tal, kläder, musik, bilar och saker. Kolla gärna in min blogg.

Kommentera här: