Gowe Aeterna - tyska 50-talsbestick


De här besticken hittade jag på loppis förra året, men jag har inte visat dem på bloggen.
Jag tycker att de är väldigt snygga. De är märkta Gowe Aeterna. Jag la ut dem på forumet
Precisensan.com men fick inget svar på min fråga om ursprung.  Googlade också,
men hittade inget.


Men när jag nu söker igen så hittar jag tyska, något äldre,
silverbestick här. Det verkar som om Gowe var tillverkaren,
och Aeterna är bestickens namn? Jag får också upp diverse
fältbestick från en för Tyskland mindre smickrande tid.
Har vi någon Gowe-expert bland FJ:s läsare?
UPPDATERING: Ja! Det har vi. Läs Arnes kommentar.
Här ett äldre inlägg om 50-talsbestick.

1 Linda:

skriven

Kan tyvärr inte komma med någon intressant information, men oj vad snygga de var! Särskilt formen på kniven.

2 Clinen:

skriven

Min uppmärksamhet drogs mot den fina tallriken! =)

3 Eli:

skriven

Linda: Ja, den är faktiskt speciell.

Clinen: Helmer Ringströms "Trio"!

4 Stina:

skriven

Men du vad snygga! Älskar den lilla svängen på kniven! Design!

5 Arne:

skriven

Hej,

firman hette Christian GOttlieb WEllner GOWE METALLWAREN-AG i Aue / Sachsen, det finns en antikvarisk katalog: "Gowe Aeterna Bestecke aus nichtrostendem Edelstahl". Aue-Auerhammer in Sachsen (um 1935). 4 Seiten. Mit Abbildungen. Zweifarbiger Druck. 15x20 cm. Den har jag tyvärr inte :(

Jag tror att Aeterna är GOWEs eget märkesnamn för Nirosta (rostfritt stål). Tyvärr ingen hjälp för bestickets namn...

Ägarfamiljen exproprierades 1946 och firman demonterades omkring 1947 därför att Aue var del av den sovjetiske ockupationszonen.

Det är okänd om ngn efterträdare använde GOWE efter kriget och i så fall skulle kunna vara "the missing link" till 50-talet.



6 Benny:

skriven

De var snygga! Jag tycker de känns bekanta, främst knivens form...undrar var jag sett nåt som liknar dessa?

7 Lybtar:

skriven

Mne va kul att Arne satt inne med den infon.

Det var en riktigt snygg design på dem. Snygg bild också med besticken mot tallriken.

I like.

Kommentera här: