Inte bara 1950-tal


År 1899 trycktes förstaupplagan av "Ett hem" av Carl Larsson. Mitt exemplar är ett nytryck
från 1990-talet, och fanns hos Läkarmissionen i Johannelund för 25 pix. Den innehåller ett 10-tal
bilder. Ljuvligt.
Nej, allt är inte 1950-tal i mitt liv. Jag gillar bland annat jugend, funkis och 1970-tals-happy också.
Och - jag är alltså svag för Carl Larssons Sundborn. Eller ska vi säga Karin Larssons? Hon skapade ju
till stor del det hem som han målade av. Jag har varit på Sundborn två gånger, och kommer att göra
fler besök. Pelargonrummet! Karins broderade textilier! Färgskalan, och ljuset!
Kannan med de gröna ränderna, som jag hittade på samma loppis för 40 pix, 
tycker jag matchar C.L. fint.

Vad gillar du, utöver det som är din "huvudstil"?
1 Amanda:

skriven

Jag är också fascinerad av stilhistoria över lag! Speciellt Sundborn och EllenKeys Strand!

2 Sven:

skriven

Vad man gillar för stilar, oj det är mycket, min huvudstil är stilblandning LOL. Jag har ett särskilt hjärta för tiden 1750-1800 med rokoko och nyklassicism, men har inte resurser till att samla såna prylar.

3 Tusse:

skriven

Allt som får jugendstilen att verka modern!

4 form55:

skriven

Jag gillar 1930-tal - funkis, art deco (om det inte blir för kitschigt). Gillar även många andra stilar och tidsåldrar om det är skickligt sammansatt och "fullt ut". Fast 50-tal är förstås nummer ett.

5 Elna:

skriven

Gissa vem som har sju kopior av Carl Larssons teckningar inramade och uppsatta. De utstrålar ro och harmoni.

Basen i mitt hem är 70-tal. Till det kan man lätt foga brun kafestol med böjda detaljer från anno dazumal, pappas byrå i björk och mammas taklampa från 50-talet.

6 Linda:

skriven

Det där är så svårt att definiera... Gillar allt som jag tycker är snyggt, oavsett stil. Så jag är glad att jag bor i en stor lägenhet, har olika stlar i alla rum :)

7 enannanhelena:

skriven

Eftersom jag gillar allt som känns bra i "hjärta och mage":)så är det svårt att definiera det som någon speciell stil. Ja, min egen stil, men gärna vintage såklart! Mycket från jugend-tiden är vackert, med sina sirliga naturinspirerade motiv, men äkta jugend dyker ju inte direkt upp varje dag på den lokala loppisen...till plånboksvänligtpris dessutom. Så blandning it is!



mvh helena

8 129E50:

skriven

Glad you liked the glass book.They canhelp break loose from set ideas. From across the pond. FC The anchor-hocking style is still quite popular during June in the States.FC

9 Cilla:

skriven

60-tal och 50-tal ömmar jag mycket för trots att det galna 70-talet är min största kärlek. Jag skulle vilja ha lite fler teakmöbler och virrvarrbeklädda ytor därhemma. Håller på och försöker sälja in idén om ett kök som genomgått en metamorfosis under denna 30-årsperiod - med teakluckor, virrvarr-bänkskivor och galna storblommiga tapeter. Han är skeptisk :D

Kommentera här: