Litet solgult i det novembergrå


Kolla vilket busvasst badrumsskåp! Har aldrig sett den här varianten, med sneda skåp.
Det fanns hos "Mormors prylar" i Norrtälje. Det ska vara från 1955, enligt butiken, som
fått uppgiften att  det satts upp i ett badrum det året. Pris: 850 kronor.


Svedbergs - aha, det var svenskt också.
De brukar ju vara italienska, de där gula
badrumsskåpen från 1950-60-talen.


En frisörstol, någon?


Här övervägde jag köp, för fotens skull. Skulel bli så
snygg ihop med en vinröd skärm. Men - skulle jag sy en ny skärm?
Ha! Knappast. 150 pix kostade lampan.
Dagens fynd var ett par fina koppar, Rörstrands "Blad", röd, för 75 pix/styck,
till min blandservis. Bild kommer i senare inlägg.


Gjorde som vanligt även ett svep hos Hamnladan, loppisladan i hamnen.
Var är tändsticksaskar när man behöver dem? För det var måttligt begåvat att
plåta de här Höganäsburkarna utan något att jämföra storleken mot.
De här är nämligen mycket större, cirka 10 cm höga, än kryddvarianterna
i samma serie. 30 pix/styck är väl ett fynd för den som samlar?
Jag lät dem stå kvar.
1 Gila:

skriven

Såg också en stor sån Höganäs burk idag....aldrig sett förut...30 kr är bra pris. De små brukar gå för 30-40 kr...

2 Larsson:

skriven

Fina grejer... och ang den sista bilden så vet vi nog hur stor en prislapp är :-) Eller finst det olika storlekar på dessa?

3 Ina:

skriven

Wow! Vilket häftigt badrumsskåp, jag kunde knappt koncentrera mig på de andra sakerna du visade efter det. Ett sånt vill jag ha! :)

4 Linda:

skriven

Håller med Ina, badrumsskåpet var ju hur läckert som helst!

5 Henco:

skriven

Sånna burkar samlar jag på ju! Har ca 15 stycken små och en ovanlig halvmåneformad för socker som man hänger upp på väggen. Har faktiskt en stor också, men ingen av de på bilderna.

6 JJ:

skriven

Var detta badrumsskåpet av plast?

Jag föredrar de italienska ändå. Det får bli ett inlägg om mina tre plus tillbehör så småningom!

7 Linn-Marie Edlund:

skriven

Jag har ett sådant badrumsskåp fast i turkost. Det är i Plåt..!!

8 husmodern:

skriven

Det där badrumsskåpet alltså! Himla fint och himla praktiskt med de där sneda speglarna, varför gör IKEA inte nått sånt ist för alla ful-badrumskåp de gör?

9 Eli:

skriven

Gila: Ja, det kändes som ett bra pris, tycker jag också.

Larsson: Haha. Du har rätt.

Ina och Linda: ja, det var svåremotståndligt.

Henco: Du får väl lägga beslag på de där då! Kul att få veta att de finns som halvmånar också, har aldrig sett.

JJ: Tre! Väggarna fulla i badrummet då :-)

Linn-Marie: Turkost - ännu snyggare.

Husmodern: Ja, de borde ha en retrolinje med badrumsskåp!

10 /Mylla:

skriven

Jag tror att badrumsskåpet är snäppet äldre, ett exakt likadant satt i farmors badrum (eller snare toalett, duschen var i klädkammaren). Det satt kvar nu i sommar när hon dog, och hon hade bott i den hyresrätten sen minst 1950 och jag tror att det satt där när hon flyttade in (med tanke på att inget annat bytts ut, förutom vitvaror när de gått sönder)

11 Elina:

skriven

Har ett precis likadant i jättefint skick fast turkost, Det kostade dock bara 100 kronor :) Hos min Farmor & Farfar sitter ännu ett fast i mintgrönt.. Tycker faktiskt dessa är snyggare än brevettato's i plast :)

12 ida somfan.:

skriven

Finns ett likadant badrumsskåp på tradera (fanns i kolmården) och det var bara uppe i en krona! det var ganska slitet, men väldigt fint ändå!

Kommentera här: