Den sötaste lilla servis jag sett


Åhhhhhhhhhhhhhhhhh, så rara! Kaffeservisen stod hos Gröna Magasinet i Krylbo
och jag hade så svårt att slita mig.


Kurvigt, krusidulligt och så det där vackra rosenmönstret. Man vill ju bara ta med
servisen hem och leka med den, ge den en hedersplats i ett skåp med rosa sammetsstoppning,
koka kaffe och köpa hem de allra sötaste småkakorna, dricka kaffet sakta och småprata
med goda vänner - bara om trivsamma saker. Eller hur?


Åhhh, Karlskrona! (Mer från den porslinsfabriken
i ett tidgare inlägg.)


Äsch, bara en bild till... Vad är det sötaste du sett på sistone?

Trevlig helg!
PS.
Nej, servisen fick stå kvar. Skåpen är fulla
både i lyan och på landet. Suck.
1 Viola_T:

skriven

När jag ser bilderna på servisen vill jag bli barn på nytt. Och leka på riktigt i lekstugan.



Jag och min syster hade en liknande servis (vågade kanter, guldrand osv) men rosorna var större i förhållande till de små leksakskopparna. Lovely!

Nu måste jag leta och se om jag kan hitta en kopp - hela servisen finns inte kvar.

2 Kiiromi:

skriven

Superfin servis! Det sötaste? Min dotter är såklart det sötaste för mig :)



/Mia

3 Heidi:

skriven

Åhhhh! Hvor fint! Jeg leder netop efter et nyt kaffestel... Bare jeg kom forbi Sverige og kunne købe det;)

4 Anna:

skriven

Jättesöt!

Jag har en gräddkanna och sockerskål i samma modell efter mormor, men den har en annan dekor. "Din" dekor är finare måste jag säga.

5 JJ:

skriven

Jag vill inte ha söta saker. Men snygga saker, fräcka saker, strama saker, stilrena saker är min melodi. När jag hittade min svarta gräddsnipa till Coloradoservisen på loppis sade expediten "ja den var ju söt". Nej tänkte jag, men snygg!

6 Randiga Tråden:

skriven

Den är ju ursöt, men för söt för min stil.

7 Kerstin:

skriven

Men visst känns det som att Karlskrona gjorde litet folkligare och mer blommigt och romantiskt porslin än de andra stora svenska porslinstillverkarna? Litet för romantiskt och krusidulligt för mig, men det är något visst med de där rosorna och kombinationen med grå blad. Påminner mig om de här: http://kerstin.kokk.se/?p=2299

8 Clinen:

skriven

ÅH! Vilken söööt servis!

9 Retrolux:

skriven

Ja...just det ja, loppisen i Krylbo. Den har jag aldrig besökt. Är aldrig där när de har öppet, missat det.

10 The StarChief:

skriven

Det sötaste jag sett var min viewmaster från 1958 som jag fick från USA idag

11 Eli:

skriven

Viola T: ja, visst vill man leka? Hoppas du hittar någon kopp från servisen!

Kiiromi: :-)

Heidi: Kanske är värt en resa? :-)

Anna: Underbar modell. Håll hårt i snäcka och skål.

JJ: Haha.

Randiga tråden: Du coh JJ får väl hålla er tilld e stramare fynden då :-)

Kerstin: Jo, de hölls nog som inte riktigt lika "fina" eftersom de hade mycket krusidulligt och med guldkant.

Clinen: Förstod väl att du skulle gilla den!

Retroklux: Jag har varit på två till, i Krylbo, plus den vid Brunnbäcks herrgård. Inlägg kommer! Tipsa gärna om fler i den trakten.

The StarChief: Rart!

Kommentera här: