Har ni märkt av Dymo på senare år?


Det är tidigt 1960-tal och amerikanska företaget Dymo, grundat 1958 i Kalifornien, börjar
märkas även i Sverige. Nu var det längre jag såg en Dymo, men jag minns känslan av de där
plastremsorna med bokstäverna i relief som man liksom stämplade fram. Tydligen lever företaget
i all högönsklig välmåga. Enligt Wikipedia ägnar sig Dymo "i huvudsak åt etikettskrivare för
sammankoppling med datorer - ett område de är bland de största i världen på".

UPDATERING: Märk väl - Dymo lever! Se kommentarerna.
1 Anders Ringnér:

skriven

Vi har en dymoapparat hemma och jag använder den ganska ofta för att märka upp saker i arbetsrummet eller i telefonväxeln. Mycket praktisk :)

2 Linda:

skriven

Jag har faktiskt en liten lila Dymo som jag köpte på Clas Ohlson för ett antal år sen. Skaffade den för att göra remsor till mina kryddburkar.

3 Skaffaren:

skriven

I Duetten sitter en Dymoremsa med texten:

GLÖM INTE LJUSET

Den har jag inte hjärta att ta bort.

4 Jenny/Jema:

skriven

Tror jag ska fråga min brorsa om han har sin Dymo kvar..!



: )

5 Tusse:

skriven

Jepp, Tusse har självfallet en stålglänsande, strömlinjeformad Dymo-Mite Tapewriter. Han använder den dock mycket sällan.

Och precis som du antyder finns företaget kvar, men förlorade sin profil när man slutade med de präglade plastremsorna.

Nästa gång kanske du skriver om fenomenet "lösa plastbokstäver som sätts i räfflade, tygklädda trätavlor"? Tror jag nämnde dem i min gamla blogg (har dock bilderna kvar)

6 erica:

skriven

Oh, jag älskar min Dymo!! De finns att köpa på t.ex. Clas Ohlsson, och där kan man även köpa band i olika färger; svart, blått, rött... Jag använder min till att dekorera vykort/grattiskort med fiffiga texter a'la Jan Stenmark och amerikanska Anne Taintor. Den gamla varianten med upphöjd text är så mycket finare än de nya elektroniska varianterna som bara spottar ur sig en plastremsa med tryckt text på.

7 AL:

skriven

Hahaha! Jag hade oxå en Dymo-textremsa i min VW Bubbla med texten GLÖM EJ LYSET! Det hade jag glömt bort.

8 Emmy:

skriven

Jag har en DYMO som jag fann på Erikshjälpen häromsistens! Remsorna finns att köpa på Clas Ohlson, antingen ensamma eller i 3-pack om röd/svart/blå.

Vi har våra namn på dörren skrivna med dymo. Oldschool!

9 Anna:

skriven

Precis som föregående skrivare så har jag också en Dymo som jag köpt på Clas Ohlson. Har märkt postlådan och lite allt möjligt. Har svart och rött band.

10 Josefin:

skriven

Jag har en liten samling med gamla Dymo-apparater. De brukar gå att hitta på loppis. Har ett par i röd plast, en stor sak i metall och även en ljusblå från Clas Ohlson. Desto svårare är det att hitta roliga band. Jag har nu ca 10 olika färger, men jag vet att många fler tillverkades. Har även sett att det ska finnas med träimitationsmönster! Underbart!

11 Tusse:

skriven

Josefin: Du samlar Dymoapparater - och du har en stor sak i metall :-D

Träimitationen minns jag mycket väl, liksom neonfärgerna. Det fanns till och med band i guldfärg!

Har du alla bredderna då? 6,3 mm (1/4") 9,5 mm (3/8") 12,7 mm (1/2") och 25 mm (1")?

12 Larsson:

skriven

Larsson hade band med träimitation... :-)

13 Gila:

skriven

Clas Ohlson har moderna Dymo. Använder en sån på jobbet.

14 Anna:

skriven

Vi använder Dymo på jobbet för märkning av allt möjligt! (Jobbar på en elkonstruktionsfirma) Det är så klart den moderna varianten...men jag har min morfars gamla Dymo kvar också, den är mer old school :)

15 Maja:

skriven

Jag har märkt alla mina kryddburkar med Dymo. Jättesnyggt:)

16 Sara:

skriven

Granit har också Dymo

17 David:

skriven

Dörrarna i godhisset hos mej har dymo-tejp på varje våningsplan. Ej snyggt tyvärr. Jag ska göra någonting om det, tror jag...



En granne när jag var liten var säkert medlem i Dymo's Anonymous - hon satt lapper overallt i huset (gemensamma brevlådorna - de sitter i husets entree i Chicago vanligtvis), käller dörr osv....



Och om jag minns, Bart Simpson fick ett av Patty och Selma....

18 Lovi:

skriven

Åh! Vad fantastiskt att det finns remsor tt köpa på Clas Ohlsson, tack för tipsen! Köpte en oldschool-dymo för något år sen och brukar använda den för att skriva små romantiska meddelanden till pojkvännen, men nu har remsorna tagit slut.

19 Maria:

skriven

Idag hittade jag flera kassar med dymoband! Någon som vill byta, jag behöver en Dymo (maskinen)!

Kommentera här: