Nytt nummer av Riksettan!

 
Det är söndag och då brukar jag lägga ut ett längre bildreportage.
Så ej i dag. Har haft annat för mig. Uppmanar er istället att uppsöka en butik där man säljer
tidskriften "Riksettan". Ett halvårs längtan är över och ett nytt nummer äntligen här. 
Bland annat får vi historien om hur konstnären Pierre Olofsson satte färg på Saab. En kulör
"upptäckte" han när han såg en drink som innehöll eau de vie, kakaolilkör och grädde
- den såg "saabig" ut. " UPPDATERING: Titta in hos GrandPrix63 som har ett intressant inlägg
om omslagsbilden med barnen och deras Fest-is!


Tillhör du dem som ännu inte läser "Riksettan"?
Bot och bättring! Deras eminenta hemsida hittar du här. Där kan du beställa
gamla nummer, och där finns även Femtiotalsjakten med på ett hörn (vilket
jag är  stolt över). Och här, i ett tidigare inlägg på FJ berättar jag varför
jag gillar "Riksettan"
1 Anonym:

skriven

you like it because it has two farmer kids of about 9 on the cover this week.

2 Grandprix63:

skriven

En utmärkt tidning, som dock kommer alltför sällan...

Ifall någon vill se och veta lite mer om den vackra omslagsbilden är det bara att titta in till mig:

http://grandprix63.blogspot.com/2010/10/fest-is.html

3 form55:

skriven

I ett av de första numren av Riksettan så fanns en artikel om en man som samlade hotelletiketter. Det var då jag började samla sådana på allvar. Och jag ringde upp mannen också och fick ett brev med dubbletter som han skänkte mig!

4 Tusse:

skriven

Eau de vie, kakaolikör och grädde - fy bubblan!

Påminner mig om ett kåseri av Eddie Cantor som påstod att en hälsodryck bestående av sockerdricka och grädde hade räddat hans liv.

5 Fläderblom:

skriven

Eau de vie (eller cognac), brun kakolikör och grädde - det blir Brandy Alexander, en klassisk och välsmakande drink. Den som kan sin Brideshead Revisited minns att det är den som Anthony Blanche försöker tvinga Charles Ryder att dricka innan de ger sig av till sin middag på tu man hand:



<i>At the George bar he ordered "Four Alexander cocktails, please," ranged them before him with a loud "Yum-yum" which drew every eye, outraged, upon him. "I expect you would prefer sherry, but, my dear Charles, you are not going to have sherry. Isn't this a delicious concoction? You don't like it? Then I will drink it for you. One, two, three, four, down the red lane they go. How the students stare!"</i>



Händelsen finns givetvis även beskriven i rörliga bilder:

http://www.youtube.com/watch?v=Xdud8rM6H5M

6 Eli:

skriven

GrandPrix63: Ja, vad är det för bil? Uppdaterar med länk till dig!

Form55: Kul!

Tusse: Se härlig kommentar från Fläderblom!

Fläderblom: Wow! Tack för denna kommentar, om Brideshead revisited, kanske den bästa tv-serie som gjorts (vid sidan av West Wing).

7 Tusse:

skriven

Fläderblom: Tack, jag förstår unge Charles (hette han så?) som inte ville dricka det där.



Eli: Har du tröttnat på Mad Men?

8 Eli:

skriven

Tusse: Nej, men Mad Men är lättviktigare än de andra två.

9 Tusse:

skriven

Det gör mig glad att höra. Vita Huset var min pappas favoritserie och En förlorad värld ... okej, jag kan delvis förstå varför ni kvinnor blir alldeles "ååh" av att se dessa söta pojkar i klanderfritt pressade kostymer skryta med sin bildning i bisatser (obs).

De skulle t.ex. aldrig få för sig att bära himmelsblå manchesterbyxor till tweedkavaj. Hellre jeans då.

Kommentera här: