Pricken över i


Vi är kvar på Antik & konstmässan i Frihamnen förliden helg. Det här var sötaste bordet.
À La Carte Antik hade dukat upp ett matchande kit med Gefles "Amanita"-koppar och stort fat
i samma servis, en tysk kanna och en liten gräddkanna som jag också tror jag var tysk.


Och så ett förälskat par med flugsvampar. Litet udda, väldigt kul.


Fyra ljuvliga trädgårdsstolar ingick i tablån. Åh, vad fint det var.
Eller hur?
1 Ebba:

skriven

Åh vad fint! Vi använder de röda Amanita-assietterna som vardagsassietter för smörgåsar. Jag letar ständigt efter fler men de är ju ofta dyra eftersom de är gamla (1946 eller något sånt väl?) Det är väl en av Ringströms tidigaste dekorer? Har för mig att du har nämnt det :) De blå är också fina, men på något sätt gillar jag de röda mer. I övrigt har jag inget mer i serien. Vore kul att ha några koppar, men fler assietter är nog ändå prio ett, till slut kommer ju någon gå sönder. Jag får spana vidare (finns mycket Amanita på Tradera). Tack för alla fina inlägg från mässan!

2 Randiga Tråden:

skriven

Stolarna är underbara, kopparna och faten likaså.

3 Christin:

skriven

Det är så charmigt med prickigt , och pricken (!) över i var den roliga tavlan.

4 Miss E:

skriven

Så snyggt!

5 Amanda:

skriven

Åh amanita är den finaste servisen tycker jag! Den är som en blandning av mitt och min mormors namn (Anita) Jag köpte en sån kopp med fat för 20 kronor på en loppis för två år sedan, det är fortfarande ett av mina bästa loppisfynd.

6 Jeanette:

skriven

Din blogg är så himla mysig så jag la till dig i bloglovin :)

7 Stintusling:

skriven

Är det bettan och hakon på fotot?!

8 sakletaren /anna:

skriven

Fantastiskt kreativt och fint! :)

9 Eli:

skriven

Ebba: Jo, så här skrev jag: I den utmärkta artikeln "Tusenkonstnär i fabrikens tjänst"

av Nella Bergström (Antikvärldens specialnummer om porslin 2008) berättas detta om Amanita: Tre år innan Helmer Ringström började på Gefle (vilket han gjorde 1944) fanns en variant med svart kant

ritad av Arthur Percy. Helmer Ringström modifierade sedan dekoren. En halv Helmerdekor, alltså...

Randiga tråden och Miss E: Ja, det var så fint.

Christin: :-)

Amanda: Ja, sannerligen ett fynd.

Jeanette: Tack!

Stintursling: Hehe.

Saklteren Anna: Ja, det är en fin butik också.

Kommentera här: