Glas till varje pris


God morgon, måndag! Här är ett av loppisfynden från rundan i Sundbyberg förra veckan.
En flaska i vackert rött glas. Den har ett H i botten. Kan det vara Hammars glasbruk?
20 pix betalade jag. Där fick jag mycket skönhet för pengarna, tycker jag.
UPPDATERING: Haha, läser kommentarerna och inser att jag tydligen har köpt
en Blossa glögg-flaska. Men, tja, jag tycker fortfarande att den är lika fin!


Litet dyrare blev grejerna när Birgitta Crafoord Collection gick på auktion i helgen.
Jag skrev om auktionen i det här inlägget för en månad sedan. Högsta budet lades
på arielvasen "Kvinna i grönt" av Edvin Öhström från 1937. Köparen fick ge
480 000 kronor. Artikel om Crafoord-auktionen finns hos Sydsvenskan.
Trevlig fortsättning på veckan!

1 randiga tråden:

skriven

Javisst är den röda färgen fin men gardinen ser intressant ut.

2 Gunnel:

skriven

Det var nog du som gjorde fyndet. Om man ägde den dyra vasen kunde man ju inte ha den framme på grund av olycksrisken. Undrar var den nyblivne ägaren placerar den .

3 Amanda:

skriven

Rött glas är himla fint! Ett riktigt fynd!

4 Cicci:

skriven

Hmmm, är inte det där en Blossa Glögg-flaska..? Snygg är den i alla fall!

5 Fläderblom:

skriven

Den röda flaskan ser väldigt mycket ut som en tomflaska från <a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Blossa_%C3%A5rg%C3%A5ngsgl%C3%B6gg_05.jpg">Blossas årgångsglögg</a>. I botten syns ett H i en ring och uppgifter om att flaskan rymmer 750 ml. Jag har några flaskor kvar i barskåpet. Du kan få dem när de är urdruckna och göra ett fint stilleben. (20 kronor var dyrt!)

6 StarChief:

skriven

Färgat glas när sol faller igenom är oslagbart.

Jag har gjort en liten förfrågan om kul hobbyprylar

från 50-talet gå gärna till http://starchief.blogg.se/2010/september/1957-hobbyhornan.html

och skicka lite kul bilder. Ha det bra

7 Gila:

skriven

Det är en Blossa glögg flaska du köpt för 20 kr. Men fin ändå!

8 Sandra:

skriven

Precis, nog är det Blossa nog! Syns på korken om inte annat att den är ny.

Kommentera här: