Söta Sissel


Den här servisen ser man ibland en udda kopp eller fat av på loppisar. Hos Wigerdahls värld
på Söder, Sthlm, såg jag för första gången fler än en del på samma ställe. "Sissel" heter
servisen, från norska Figgjo. Söt, tycker jag.
UPPDATERING I: Fyndtips för porslinsintresserade stockholmare hittar ni i en kommentar.
UPPDATERING II: Och Erica berättar i en annan kommentar att det finns en "systerserie" till "Sissel"
som heter Grete. Länk till kopp på auktion finns i hennes kommentar.
1 Anta Snaque:

skriven

Sissel är så fin i sin enkelhet. Jag ångrar att jag inte tog reda på detta milt gröna porslin hemifrån. Men själv föredrar jag det blå. Svalt och vackert.

2 Linda:

skriven

Söt serie, jag har bara sett den i den ljusgröna färgen tidigare, visste inte att den gjorts i fler färger.

3 Kristina:

skriven

TIPSAR!Du som både uppskattar Vällingby Centrum och porslin, så vill jag tipsa Eder om att Björns butiken som funnits sedan tidernas begynnelse i Vby ,har plockat upp en massa gammalt porslin från sina lager. Antikhandlare har redan farit fram där och roffat åt sig en del och helgen har varit... men en och annan go'bit lär finnas kvar. Dessutom reade de utav de nya kulörerna av Swedish Grace, ååååååh så snyggt.Vassegosåmycket.

4 Erica:

skriven

Den är superfin! Ganska eftertraktad här i Norge. Det finns även en "systerserie" från Figgjo som är väldigt lik som heter "Grete": http://www.qxl.no/pris/samleobjekter-antikviteter-kunst/keramikk-porselen-og-glass/oevrig-porselen/eggeglass/ff-rosa-grete-kopp-med-skaal/v/an640210444/

Är lite osäker på om Sissel också finns i rosa, men jag tror båda serierna gjordes i fyra färger. Den mintgröna färgen är min favorit :-)

5 eli:

skriven

Anta Snaque: Fina, alla tre kulörerna, tycker jag.

Linda: Den är litet dockskåpssöt så där?

Kristina: Stort tack för tipset! (Ständigt dessa antikhandlare :-). Eftersom jag inte har tid just nu publicerar jag din kommentar som tips för FJ-läsare som hinner iväg till Härliga Vällingby och handla porslin! Bonustips: Missa inte konditori Pallas goda bröd när ni är där.

Erica: Tack för info om systerserien!

6 Alexandra:

skriven

Hej! Vill du kolla mina äggkoppar på min blogg? Är dom nya eller gamla?

7 Gila:

skriven

Karamelliga färger! Sött!

8 Frida:

skriven

Hej!

Jag har en fråga om Helmer Ringström-porslin. Jag samlar, som så många andra, på Kryss-serien och när jag kikade på Tradera för några månader sedan såg jag en annons för en Kryss-assiett med ljusblå rand. Jag har tidigare bara sett Kryss med den gula randen och trodde att det var den enda som fanns. Har du sett den blå varianten? Vet du om det är en äkta Kryss-assiett eller kan det ha varit någon liten kopia?

9 eli:

skriven

Alexandra: De var fina i alla fall, nya eller gamla.

Gila: Precis!

Frida: Ja, Kryss finns i både gult och blått. Jag har aldrig sett den blå Kryss i verkligheten men en bloggvän har hittat ett uppläggningsfat åt mig i den färgen som väl ska komma hem så småningom. Lycka.

10 Kristina:

skriven

Västerorts egen lilla konsumentupplyserska Kristina avrapporterar följande klockan 19.07 i butiken Björns i Vby fanns bla från Gefle: SPARTA och MAJLIS samt HELLAS assietter

Röstrands: VALENTINE och APTIT

och en massa annat trevligt från 60 och 70 talet.

Jag skulle vilja köpa rubb och stubb, men porslinsinvesteringar har inte prio hos mig heller just nu. Synd på prima porslin.



11 Frida:

skriven

Vad roligt, det måste jag meddela min far. Det är han som står för det mesta porslinsfyndandet i familjen. Vad konstigt att jag aldrig sett den blå varianten förut då.. Tack för svaret!

Kommentera här: