Allt vi behöver till vinylen


Det spisas plattor i vår lya om kvällarna. Jag som inte haft en skivspelare på 15 år njuter av
att åter höra det där speciella ljudet när nålen landar på vinylen. Och av knastret från mina gamla,
hårt spelade plattor från 1970-, 80- och 90-talen. Det är förstås Rutger som bidragit med skivspelare,
förstärkare och högtalare.




Utrustningen:
Skivspelare, Thorens. Inköpt på Lunengs i Sundbyberg.
Förstärkare, Luxman. Rutgers från ungdomstiden.
Högtalare, Carlsson OA5. Inköpt på Lunengs.


Och vad är Lunengs? En synnerligen välsorterad specialaffär för äldre hi-fi - en nostalgikick
för alla vinylälskare.. I källarbutiken på Tulegatan ryms musikanläggningar och tillbehör från
1940-talet och framåt. (Samt den litet otippade sidoverksamheten erotiska hyrfilmer, känsliga
personer råds att skippa det vänstra rummet.)


En Tandberg Tape Recorder.


"Pink Triangle" heter skivspelaren från mitten av 1980-talet. Disco! Glamour! Party!


Och apropos party: Här är Thoren-spelaren för de vildaste festerna. En av
butikens stammisar demonstrerade skivspelarens okänsligheten för vibrationer.
Han satte på en platta (Tom Jones), och dunkade sedan näven i hyllan precis
bredvid skivspelaren. Inte en reaktion från Thoren 126.


Stift, pick-up, ny rem - allt som en gammal skivspelare kan behöva finns hos
Lunengs Hi-Fi. Detta är Rutgers favorithäng (och jag hoppas att det är för utbudet
i det högra rummet).

PS. Skivan som skymtar på första bilden är Brian Wilson Reimagines Gershwin.
Underbara tolkningar, det får bli veckans helgtips.

Trevlig helg!



1 Hanna:

skriven

Oj, nu måste jag tvunget kommentera, fast jagegentligen inte alls är insatt i sådant här, men det är först nyligen som jag har fått upp ögonen för gammaldags skivspelare. Vi har en gammal Technics hemma (70-tal antagligen) där vi mest använder förstärkaren, men nhu har vi även plockat fram skivtallriken. Ännu har vi inte provspelat den, men vilken dag som helst nu! Dessutom fick (!) jag ett par underbara bruna Tandberg högtalare av en snäll kollega som tänkte kasta dem! Det är väl första gången jag har haft den där turen andra brukar ha då de hittar Stringhyllor på vinden!

2 UpsalaEkeby:

skriven

Vilket roligt inlägg!



Har också börjat få upp ögonen för gamla stereos. Har hjälpt en kompis att komplettera hans samling via loppis/auktionsfynd.



Får dock erkänna att man är lite märkt av sin generation när man först tror att du stavat fel på "vinkylen"...

3 AL:

skriven

Jag saknar min vinylspelare. Om jag hade ett större hem så hade den åkt fram direkt.

4 Tusse:

skriven

Lunengs finns alltså kvar? Underbart! Var där senast i januari 2003 och såg diverse modeller av Centrum, Dux och Conserton. Samt konstaterade att de hade en större avdelning med vad jag kallar "blåa" filmer.

Då fanns det emellertid två affärer till, nämligen Thelnings Radio-TV samt Rafo-Teknik Hus & Tomter (!) den senare en synnerligen skräpig butik med oregelbundna öppettider.

5 Anta S:

skriven

Snaque-hemmet rymmer två musikanläggningar med skivspelare: Den gamla Ferguson 3482 (i teak) från 1970-talets början med fyra högtalare(!) finns i sovrummet och så vardagsrummets Marantz (silvermeatllic) från 1984, också med fyra högtalare. Och ett fantastiskt ljud.

Eftersom jag har kvar alla mina vinylplattor (från 1950-talet och framåt) så behövs någonting att spela dem på.

6 Christin:

skriven



Jag har kvar min stereo som jag köpte begagnad men ganska ny en liten bit in på 80-talet.

Kassettdäcket funkar ej men mina band är ändå borta.

Skivspelaren dammas av då och då och jag vägrar göra mej av med LP-skivorna.Mest går numera cd-växlaren som är en nyhet från tidigt 90-tal :-)

7 Tusse:

skriven

Vinylspelare i all ära - men när vi nu rör oss i 50-talet, borde det inte vara en radiogrammofon med skivväxlare? Vissa av dem har till och med UKV, så att man kan lyssna på nutida radioprogram (därmed inte sagt att man kan höra gamla program på äldre apparater ;-)

8 Anneli Westergren:

skriven

Hur ser prisbilden ut på grejerna?

9 eli:

skriven

Hanna: Du kommer att gilla ljudet! Fint fynd.

UpsalaEkeby: Haha, vinkyl.

AL: Ja, de tar ju plats, det gör de.

Tusse: Det är nog bara Lunengs kvar, tror jag? Vad gäller modärna stereoapparater från 1970-talet så låter det ju liksom litet bättre än radiogrammofoner...

Anta S: Stiligt!

Christin: Här ´hamnar numera de där cd-skivorna i skymundan :-)

Anneli: Klicka på t ex skivspelare på Lunengs hemsida så ser du priserna! Mycket rimliga priser för de enklare spelarna och högtalarna, dyrare för specialare som Pink.

10 form55:

skriven

Fina grejor han har Rutger!

Då får jag allt ta och visa min gamla skivspelare snart.

11 cinna:

skriven

Ja, spelarna är saknar man ibland, liksom ett stift. Saluför de även såna tillbehör från så sent som 80talet månne?



12 eli:

skriven

Cinna: Jag gissar att det finns. Ring coh kolla.

13 Benny:

skriven

Jag har en skivspelare från slutet av 80-talet, märket Dual, rätt hygglig kvalitet! Tyvärr har förstärkaren somhörde till pajat, men jag har istället fixat en Dux från 60-talet som är ganska schysst! Till den har jag ett par licenstillverkade Carlsson-boxar från företaget Mellby och Lindström, mina äkta Sonab OA14 väntar på renovering. Jag hade ju tänkt spela lite 50-talsjazz för er i somras, men hade tyvärr inte lyckats få tag på rätt kopplingssladdar...

14 kristian:

skriven

Bodde på Bergsgatan i Sumpan och då hamnade jag i butiken många gånger, nu var det länge sedan.



Grattis Hanna, Tandberghögtalare är otroligt grymma!

15 jmannen77:

skriven

Thorensspelaren har jag haft i över 25 år, totalt okänslig för slag i bänken, så länge slagen sker lodrätt, vågrätt däremot... Men det var den man bara skulle ha i början på åttiotalet.

16 Hanna:

skriven

Lunengs butik är riktigt bra!

Kommentera här: