Antikrunda non stop


I veckan var vi ute på antikrunda och letade sideboard. Istället blev det en radiogrammofon,
som jag visade här. Vi hann titta in i ett antal antik/retrobutiker. Bland annat en ny bekantskap,
Sofo Kult & Design på Bondegatan, en butik som bara funnits ett halvår.
Där fanns soffan som väl är.....?


... "Marshmallow"? Nä. Här ser ni info. Kul, eller hur?
Originalet, Nelsons soffa, ser du här. Den görs fortfarande.


Ej till salu, men fint blickfång. "Ovalia", eller "Egg Chair", av Henrik Thor Larsen 1968
för Thorlan AB, Staffanstorp.


Och vad skymtar bakom det rutiga bordet med Dominofat
och annat?


Jo, "Garden Egg". Ihopfällbar. 9 500 pix. Mycket praktiskt när regnet kommer.
Formgavs av Peter Ghyczy 1968. Har nyligen börjat tillverkas igen, enligt info
på prislappen. Här läser du allt om trädgårdsägget.
Jag uppskattar verkligen butiker som lägger ner litet arbete på att
skriva lappar med uppgift om formgivare, föremålets namn och annan intressant info.
Då lär man sig något och har chans att ställa följdfrågor - och att få lära sig ännu mer.


Mercedes-Benz-stolar, 1960-70-tal. Jag provsatt den
främre och konstaterade att den var komfortabel.
4 500 kronor/styck.


Nej, hörrni, nu reser vi vidare i retro-Stockholm. SAS-värdinnan på Sofo Kult & Design visar vägen!


Och vi landar på Upplandsgatan! Hos Bachhus Antik fanns jordgloben från
Flygsfors. Etsad världskarta, 1950-tal.


Bacchus öppnade för några månader sedan en ny butik bredvid den gamla, i Artifex före detta
lokal. Det var trångt i gamla butiken, i den nya får möbler och annat mer utrymme och syns bättre.
Fast i den gamla staplas fortfarande teakbord på teakbord, litet av en grej hos Bacchus, jag tror
meningen är att det inte ska vara alltför prydligt... Den rosa-lila soffan är en Karl Erik Ekselius.


"Bamse"! Hans J Wegners fåtölj är i mitt tycke möbeln med tidernas starkaste
personlighet. Se hur nallebjörnen sträcker fram sina tassar! 59 papp, har jag
för mig att det stod på prislappen. I det här inlägget beskrev jag min kärlek
till "Bamse".


I Bacchus nya butik används köket både till att koka kaffe och till att presentera köksinredning
och -prylar. Kul! Nu lämnar vi Upplandsgatan för en kort resa, till Roslagsgatan.



Och nu får väl trogna FJ-läsare en chock. Shabby chic????? Njae, ja, kanske litet så.
Vi är hos Knut och Svea. En butik som jag ibland kikar in i för att där är en härlig
trängsel av gamla fina saker, i en vilsam vit-grå-ljusbrun färgskala, och det är bara
så snyggt! Mycket är franskt, från lantstolar till industrilampor. Butiksägaren har
också bloggen Knut och Svea, inte så ofta uppdaterad men trevligt skriven.


Sista stoppet. Magasin 13, också Roslagsgatan, hade en riktigt tjusig lampa.
Från Flygsfors den med, precis som jordgloben. 2 000 kr.


De hade även det här kombibordet, soffbord som kan höjas och bli matbord.
Minns inte vad det stod på prislappen. Bra för trångbodda såväl på 50-talet
som 2010-talet.




1 Flak:

skriven

Massor med godbitar!...design överallt mums=)

2 Jonna:

skriven

Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas så att FJ kan ge mig svar på, då jag inte har nån aning om vem jag ska fråga annars!



Saken är den att jag idag köpte ett matbord som jag trodde var "ett perstorpsbord" med skiva i virrvarr mönstret. På underredet står det Edsby Verken. Jag har försökt googla fram det här men hittar inget alls. Saken är den att benen på bordet är rundade, och går att skruva av. Ja, jag är förmodligen superkorkad men jag har blint för mig att det är "kantiga" ben som liksom, sitter fast? Har jag kommit över någon slags kopia eller finns det helt enkelt olika varianter?



Vänligen!

3 Gila:

skriven

Hm...måste titta in hos Bacchus ser jag. Jag och Linda var bla hos Wigerdahls värld på söder idag. Såg några tallrikar som vi sa kan vara H. Ringström och därmed något för dig.

4 Randiga tråden:

skriven

Ja jag får väl trampa runt i dina fotspår, jag var och ryckte i dörren på Sofo kult&Design på Bondegatan för inte så länge sedan men det var stängt. Ska göra om besöket, helt klart.

5 monamie ny blogg!:

skriven

älskar hela inlägget! 59 papp var i värsta laget ;) var bumlingen brun? jag har en brun som jag tänkte ha över matbordet men står i valet och kvalet om jag ska lackera om den röd. Kanske ska behålla den bruna färgen? :) ha en fin söndag!

6 Ann-Charlotte:

skriven

Oj, vad mycket ögongodis på en och samma gång!

7 eli:

skriven

Flak: Ja, litet mer exklusivt än loppisrundorna... Mindre inhandlat också.

Jonna: Jag tror inte att det fanns ett särskilt Perstorpsbord. Det man menar med det är olika bord som alla har en bordsskiva av perstorpsplatta, med virrvarr eller annat mönster/enfärgat. Eller har jag fel? Då får någon rätta mig. Edsbyverken gjorde en del justa möbler. Googla Edsbyverken och Ilmari Tapiovaara så får du upp t ex Fanett och Mademoiselle. Snygga stolar. Grattis till bordet!

Gila: Cirka 15 dekorer saknar jag nu, borde kanske berätta vilka på bloggen. Det får bli så i nästa Helmerinlägg.

Randiga tråden: Gör det!

Monamie: Tror den var brun? Minns inte och ser själv inte på bilden.

Ann-Charlotte: Ja, det är härligt att gå runt och titta!

8 Jonna:

skriven

Tack!

Jag är i vilket fall som helst väldigt glad över bordet, fick det för 75:-! :)

9 Kurtan:

skriven

Tackar för den trevliga uppmärksamheten! Kul tycker Kurtan på SoFo Kult & Design.

10 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Kul exposé över Stockholms sevärdheter! Måste absolut bli en runda i höst!!!

11 Linda:

skriven

Oj så mycket vackert! Här fick man en hel del tips! Måste erkänna att jag faktiskt aldrig varit på Magasin 13, dags att ta tag i det snart!

12 Fredrica:

skriven

Hej!

Måste börja med att säga att jag älskar din blogg, man får lära sig så mycket och se så mycket fint.



Jag har nyligen köpt en Rörstrand vas och undrar om du kanske vet lite mer om den eller iallafall vilket år. Det är en design av Lars Thorén som heter Triangla.



http://eljestfredrica.blogg.se/?tmp=08165623

13 Eli:

skriven

Jonna: Bra deal :-)

Kurtan: Kul butik, trevligt bemötande!

Ulrika: Ja, det ÄR roligt med "antikrundor".

Linda: Tror aldrig jag har kommit ut därifrån utan en enda grej....

Fredrica: Tack för beröm! Rörstrandsvaser är inte min starka sida. Men fin var den! Har du gått in på forumet retroforum.se? Jättebra forum där man kan lägga in bilder på saker man vill ha identifierade, folket som hänger där kan massor.

14 emma:

skriven

världens bästa 50-tals blogg! läser igenom gamla inlägg var och varannan dag och myser varje gång du uppdaterar.

15 emma:

skriven

och JO, tips på bra nätbutiker hade varit superuppskattat!

Kommentera här: