För katten, det är ju tyger av Lisa Larson


Det här är Lisa Larson, formgivaren som skapat keramikklassiker sedan 1950-talet. Framför "Mikey",
ett av två rykande färska textilmönster som hon gjort för Ljungbergs. Den 1 september lanseras
"Mikey" och "Miranda" på Gustavsbergs porslinsmuseum. (Foto: Ola Sundekvist)


Det råder ju knappast något tvivel om vem som ritat
de här katterna, eller hur? (Foto: Erika Norén/Ljungbersg textiltryck)


Och här har vi "Miranda", som liksom "Mikey" finns i flera färgställningar. Även här är det lätt
att se vem som skapat mönstret....
(Foto: Erika Norén/Ljungbersg textiltryck)

 
... för det är bara att tänka sig några av Lisa Larsons kvinnofigurer och djur
överlappande varandra.


Gustavsbergs porslinsmuseum visade förra året en Lisa Larson-utställning, där jag blev bedårad
av ABC-flickorna. Det vackra, liksom Japaninspirerade, tyget på utställningen var däremot inte
ett mönster som tagits i produktion. Det var vepor som museichefen Kjell Lööw lät tillverka med
utgångspunkt i skissmaterial han fått låna av Lisa Larson.

Gustavsbergs porslinsmuseum och Gustavsbergs porslinsfabrik med flera arrangerar för övrigt
Porslinets Dag i morgon söndag den 28 augusti . Hela programmet här. För andra året i rad jobbar
jag och kan inte gå. Men kanske kan man få läsa rapport därifrån på någon annan blogg?
1 Tusse:

skriven

Bertil Almquist? ;-)

Se http://en.wikipedia.org/wiki/En_svensk_tiger

Såg för övrigt Lisa Larson på tv för några år sedan och tänkte genast: Nä men hon ser ju precis ut som sina keramikfigurer!

2 Lybtar:

skriven

Wow! Vilka tyger, de kan jag absolut se hemma hos oss, vad roligt. Tack för att du visade upp dessa.

3 Randiga tråden:

skriven

Jo jag har sett att detta tyg ska lanseras, kan inte själv vara med på torsdag. Men ska så klart köpa det.

4 Ebba:

skriven

Kul när formgivare tar sig an textil! Men jag föredrar ändå keramiken i det här fallet. Och så en fråga: Ska du ha ett stånd på Antikvärldens dag, som du nämnde någon gång i våras? :)

5 eli:

skriven

Tusse: Ja, de liknar den svenska tigern också!

Lybtar och Randiga tråden: Litet kul tyg faktiskt.

Ebba: Yep, vi är flera bloggare som kommer att vara med där.

6 Liina:

skriven

Kul. Och fint. Men jag kan liksom inte komma över att hennes katter är läskiga. Vilket jag tyckte när jag var liten =)

7 Allt det gamla goda:

skriven

nu lärde jag mig något nytt av att kika in här, visste inte att lisa l nyligen gjort textila mönster för ljungbergs! man kan alltid lita på femtiotalsjakten för ny spännande kunskap. :)

8 Gila:

skriven

WoW! Det röda kattyget gillar jag nog bäst. Tack för tipset!

9 Linda:

skriven

Redan i somras kunde man köpa tygkassar i tyget Mikey på Lisa Larsonutställningen på Karlskrona Porslinsmuseum, ångrar nästan att jag inte slog till på en men jag kunde inte välja mellan den röda och den gröna varianten...



Och tack för tipset om ditt inlägg om fräcka 50-talskatter med annonsen med Gunnar Anders kissar, jag har länkat!

Kommentera här: