Retroåret 2011 - hela listan


Dags att sammanfatta 2011, som varit händelserikt för mig och Rutger med
flytt, giftermål och tre utlandsresor. Här, kära FJ-läsare, är retroåret från A till Ö:

ÅRETS... AVSKED. Precis när jag hade börjat få till 1950-talet i min lilla lya så fick Rutger
och jag erbjudande om en hyreslägenhet. Ja, nästan en våning - TRE rum och kök!
På visningen satte jag fram en Twistburk för att charma spekulanterna.
Jag sa adjö till lyan med ett sentimentalt adjö-inlägg. Förstås.


ÅRETS... BILNOSTALGI I. De här busvassa åken plåtade jag på American Car Show i Norrtälje i juli.
Skönhetschock på skönhetschock. Kan det vara så att turkos är den allra vackraste 50-talsfärgen?


ÅRETS... BILNOSTALGI II. "Ödesdag för Saab", "Slutet för Saab?", "Ännu en
ödesdag för Saab". Nu är det slut (?) på ödesdagar för det klassiska svenska
bilmärket. Hej då, Saab och synd att det aldrig blev någon retroversion av
Saab 95 herrgårdsvagn. För nu har vi ju sett "Slutet för Saab".
Eller...? 


ÅRETS... BLOGG. Äntligen! Den 10 februari i år dök bloggen "Allt det gamla goda"
upp på radarn. Tidigare hade hon bara kommenterat andras bloggar - vilket slöseri!
Under året har vi fått se ljuvliga interiörer från Allt det gamla godas hem, fynd
utöver det vanliga, ruinromantik, utlandsreportage - och hennes bedårande dockskåp.
Keep up the good work!
(Foto: Allt det gamla goda - som hittade ÅRETS... FINASTE AFFISCH)


ÅRETS... BLOGGTRÄFF(AR). Över 100 retrobloggar har jag i min blogroll, och
det ständigt stigande antalet avspeglade sig under året i att det hölls bloggträffar
på alla mässor. På Antik & kuriosa i Kista i höstas avhölls TRE bloggträffar, en varje dag.
Snart får de ge oss en konferenslokal. Med mineralvatten, godis och kaffe.
Kaffekoppar - ja, sådana har vi själva. Många.


ÅRETS... FINFYND. Det ska vi ha! skrek Rutger och jag när han sex minuter
före nätauktionens utgång plötsligt fick syn på Nils Jonssons sideboard för
Troeds Bjärnum. Ett dyrt impulsköp som vi inte ångrat - en endaste minut.


ÅRETS... LOPPISFYND. Den norska kaffepannan i svart
med "Ilovan"-etiketten kvar? Eller den amerikanska kökshandduken
i vackert rött? Eller den gröna Argentaskålen? Eller...


... den ljusblå kaffekannan som jag fyndade en ösregnsdag under
ÅRETS... LOPPISRUNDA. Porslinsbloggen, Porslinan, Form55, 50-talskeramik,
Rutger och jag gjorde kanske DECENNIETS loppisrunda när vi under
tre målmedvetna julidagar i Dalarna klämde sammanlagt 31 loppisar.


ÅRETS... MUSEUM. Retrohöjdpunkten på Finlandsresan i somras var Alvar Aalto-
museet
i Jyväskylä. Och så lärde jag mig ordet Kirppis. (Ja, det betyder loppis.)


ÅRETS... NYKOMLING I. Säkert sönderläst i många retrohem, och närapå ihjälkramad.
När Hus & Hem Retro dök upp i juni gjorde retrofolket vågen och har väl inte satt sig ner än.
Och ja, det är välförtjänt kärlek. Äntligen en "antiktidning" som bara handlar om det man vill
läsa om. Bara 1900-talsgodis. Inte en supkopp eller ett flintlåsgevär i sikte.


ÅRETS... NYKOMLING II. Retromässan i Münchenbryggeriet kom först i tiden men kommer på andra plats
i klassen Årets nykomling. Även här slapp man supkoppar och flintlåsgevär, den lilla mässan var
en orgie i orange plast, retrolampor och 50-talsfajans. Men efter två upplagor, vår och höst, efterlyser
jag ett smidigare insläpp och mindre återvändsgrändsträngsel i mässans första rum. Och litet mer möbler.
Den fantastiskt snygga gruppen på bilden är tjeckiskt 50-tal och stod hos Domino på höstmässan.


ÅRETS... RESA. Det här var första gången jag åkte till New York
med retroblick. Rutger och jag besökte fem antikbutiker,
ett par "Myran-ställen" och ett gäng loppisar. Och två diners.
Jag ska sammanställa en liten NY-guide när jag får tid.
Sök på New York så länge, så hittar ni inläggen.


ÅRETS... ROLIGASTE & MEST ROMANTISKA: Flytta ihop med Rutger i nya 50-talslägenheten
(och skicka skåpluckorna på mintgrön ommålning) och sedan gifta oss. Rutger satte dit
kökets tickor och Stil 55-handtag. Jag bara log.


ÅRETS... SERVIS. Kanske var ändå det här "Årets loppisfynd"? Kannan, sockerskålen
och tre koppar med fat och assietter för 150 pix på Täby galoppisen, där vi firade
Femtiotalsjaktens treårsdag. Gräddsnäckan hittade Rutger på nätet.
Numera dricker vi tea for two varje dag. "Luxor" var namnet.
Brickan är ny, från Toodeloo.


ÅRETS... SPOILER. Mycket att göra på jobbet, förkylning, lägenhetsförsäljning,
flyttbestyr, plikter på landet... Inget avhöll mig från att göra så gott som dagliga
inlägg på bloggen. 
Men - sedan kom Wordfeud.


ÅRETS... TV-SERIE. Sorry, "Pan Am". Bästa "retroserien" i år var brittiska "The Hour".
Tv-historia, kalla kriget-politik, kärlek, smog och tweed.
Oslagbart.


ÅRETS... UTFÖRSÄLJNING I. Bosättningsaffären "Björns"
i Vällingby plockade upp porslin från sitt lager. Porslin som
stått ouppackat i 40 år. En del av dem var Helmer Ringströms dekorer.
Åh, vilken dröm! Gröna "Majlis" till vänster, ett Mon Amie-uppläggningsfat
och en "Koka"-karott följde med oss hem.


ÅRETS... UTFÖRSÄLJNING II. Så här såg 1950-talsutställningen på Sundbybergs
museum ut. När den togs ner såldes föremålen ut till oss 50-talsfantaster
under en loppislördag. När jag plåtade till helgtipset om utförsäljningen
köpte jag bildens ljusgula bastlampa, som jag hade haft ett gott öga
till i flera år.


ÅTERBESÖK. Hjorthagen revisited. Här bodde jag i början
av 1990-talet. Stadsdelen, litet av en doldis, var ännu finare
nu. Det blir fler besök!


ÅRETS... ÖVERDOS. Så här mässtrött var jag efter Antikmässan,
Retromässan, antikmässa i Birmingham och Antik & Kuriosa
i våras. Och kanske kände fler som jag (det vill säga fler stockholmare,
jag vet att det inte dräller av mässor i andra delar av landet)
och uteblev till och med från Kistamässan.
För i vår hålls ingen Antik & kuriosa-mässa där.


Och nu står ett nytt år för dörren.
Vad önskar du dig av retroåret 2012?
(Bilden: ÅRETS... ISBORR)



1 form55:

skriven

Jag önskar mig många bra loppisfynd, många bra mässor och gärna en ännu bättre loppisresa nästa år (om det går). Gärna fler bra retrobloggare också.

2 Skaffaren:

skriven

Fantastiskt bra inlägg!

För egen del önskar jag mig mer skrivande och mindre jobb.

3 Anna:

skriven

Vilket underbart inlägg! Ett bra år :) Önskar dig ett minst lika härligt 2012!

4 Allt det gamla goda:

skriven

tusen, tusen tack eli! jag undrade varför jag fått så många profilviews redan idag.. kan det vara ditt inlägg som hjälpt till på traven? kika in hos mig, nämner dig i dagens inlägg också. :)

5 Christin:

skriven

Gott nytt år !

Och ett stort grattis, jag har nog missat giftermålet!

6 Retrolux:

skriven

Hämtade ut ett paket på posten idag och har nu läst en trevlig årskrönika. Kan det bli bättre? Tydligen. Knyter ihop dagen med ett glas vin och käk tillsammans med finaste. Gott nytt år!

7 Erik:

skriven

Härligt med alla årskrönikor. Det verkar som om du har haft ett väldigt spännande 2011. Jag har också upptäckt glädjen med kaffepannor i år. Du använder väl dina hoppas jag! Det är lite bokigare än en kaffebrygg men kaffet blir så otroligt gott i dem!



Gott nytt bloggår!



8 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

HÄRLIGT!



Jag önskar mig en större butikslokal och att få träffa fler av er bloggare :)

GOTT NYTT!

9 Linda:

skriven

Vilket år! Kan bli svårt att slå till nästa år, men vi gör vårt bästa. :)

10 eli:

skriven

form55: HUR toppar vi den resan...?

Skaffaren: Jag också!

Anna: Tack detsamma! Och så önskar jag mig att vi lyckas genomföra vårt tallriksbyte under 2012 :-)

Allt det gamla goda: Du gjorde bästa bloggen 2011, så är det. Kul att se "min" kruka på bilden!

Christin: Jag hade faktiskt inte nämnt giftermålet här på bloggen. Gott Nytt År! tillbaka till dig.

Retrolux: Kul att det kom fram så snabbt! Fick litet inslagningsångest när jag efter att ha knökat ihop paketet såg ditt inlägg om klappinslagning. Jäklar, så tjusiga paket!

Erik.... Hm... nej, jag dricker espresso ur maskin... Önskar mig av 2012 att det går att kommentera med namn/url på din blogg... funkar inte nu.

Maria: Lovar att titta in under 2012!

Linda: Man måste alltid försöka!

11 Erik:

skriven

Nu har din önskan slagit in Eli!

...I alla fall tror jag det, du får ha i åtanke att jag är en analog man i en digital värld!

12 La momes Old fashioned:

skriven

Vilken fin sammanställning av året. Grattis till giftermålet och gott nytt år!!

13 precis en sån:

skriven

Vilket härligt inlägg - tack! Har missat att ni gift er, grattis i efterskott! Önskar er ett mycket Gott Nytt År!

Själv önskar jag att jag får tid att omorganisera en del i min butik och så naturligtvis att jag hittar många roliga "fynd" under 2012

14 Made by Ina:

skriven

Härliga bilder som ger massor av inspration, tack!



Marina

15 Carolina:

skriven

Vilket underbart kök!

Kommentera här: