Är du slut nu, Kobran?


"Vad är mest inne just nu av 50-talsgrejer, du som vet?"
Jag fick frågan på loppisen i Fyris Park, Uppsala, i söndags och blev litet ställd. Jag som vet???
Svarade svävande att "Det väl samma som alltid, "Mon Amie", "Picknick"... de där mest omtyckta
serviserna som alla vill ha..."
"Men Kobror är det ingen som vill ha längre, den har man tröttnat på. Eller hur?"
kom som svar tillbaka.


Jaaa.. är det kanske så? På just den loppisen fanns två, vid stängningsdags osålda,
"Kobror", eller "Ericofoner" som de är döpta till. Den ljusgula på förra bilden
för 575 kronor och en grå för 400. I antikbutiker har jag sett priser mellan
700 och 1 100. Jag har alltid tyckt att de är för dyra för ett köp (kan jag säga,
som fick min ljusblå i present.) Och när allt fler skippar sin fasta telefon blir "Kobra"
bara en prydnadssak, som hemma hos mig. Kanske vill man inte lägga
en stor summa på just den 50-talsgrejen då?

Så, två frågor som jag hoppas att ni vill tycka till om med utförliga kommentarer:
1) Är "Kobran" på väg ut? Och - finns det andra 50-talsgrejer som inte längre känns så spännande,
ens för 50-talsfantaster som oss?
2) Och vad skulle ni säga är allra hetast just nu av 50-talsföremål?


UPPDATERING: Massor av intressanta funderingar rasar in som kommentara
- missa inte att läsa dem! Bland annat om nyproducerade Kobror
(varav en variant syns på bilden).

Äldre inlägg om telefonen i fråga:
Hallå där, jag ringer om Ericofonen
Hallå... minns ni telefonvrån?
1 Larsson:

skriven

Vet inte om Cobran är ute eller inne men det jag vet är att jag köpte min nya Cobra i sista sekunden 1975... för ca fem år sedan så skänkte jag bort den till en god vän...

2 Lybtar:

skriven

Gahhh, vad svårt... önskar jag hade något knivskarpt att tillägga.



Kobran har jag sedan länge ansett varit ljummen. Priserna har legat skyhögt (i gbg) men det har inte sålts några. Vi har själva våran som prydnad då den lille rackaren inte ringer och har ett allmänt alldeles för sprakigt mottagande för den som ringer.



Vad som är det heetaste just nu det vet jag faktiskt inte, men jag kommer med spänning att följa vilka åsikter dina läsare är av.

3 Tusse:

skriven

Kobran är den intelligentaste, mest välavvägda telefonapparat som någonsin tillverkats. Att den eventuellt är på väg ut måste bero på att den saknar stjärna och fyrkant.

4 Helena:

skriven

Rent allmänt så tycker jag att stringhyllor verkar mest populärt även hos människor som inte är fullt så insnöade och nördiga som de flesta av oss retrobloggare är.... Tycker att de dyker upp lite varstans i olika varianter.... Men Eli..., du är ju proffset här! Du får komma med din slutsats framöver!;)

5 Wanja:

skriven

I vår butik har det gått i vågor: Det kunde gå ett halvår utan att vi sålde en enda, sen kunde det gå 7 st inom loppet av 2 veckor... Många backade när vi påtalade att Kobran inte funkar om man har bredbandstelefoni. D.v.s. det går att svara i den men inte att ringa ut eftersom den är analog.

6 Angeliqa:

skriven

Åh, kobran. Jag tror den inte är lika eftertraktad längre eftersom den dels varit otroligt dyr och dels vill alla ha bärbara telefoner eller använder enbart mobiltelefon. Fast synd är det, för den är ju hur underbar som helst.

7 Cinna:

skriven

Jag missade min mosters kobra, den hamnade på tippen för sisådär 15 år sen. Tänk om jag förstått!Det finns många som är intresserade av kobror i min bekantskapskrets...

8 Stora L:

skriven

Jag tror att kobran och stringhyllan börjar vara lite svala. Däremot tycker jag mig kunna se ett uppsving för fåglar, vilket låter lite underligt. Men överallt i inredningstidningar ser jag små prydnadsfåglar. Och industri-skrivbordslampor. Det känns hett just nu tycker jag, fast det kan också vara igår...

9 Janne:

skriven

1. Kanskje har Kobran mistet popularitet etter at den ble relansert? På samme vis som Lindbergs Spisa Ribb og Berså med mer. Det skal helst være originalt fra 50-tallet – da oppleves det som litt mindre tilgjengelig og mer spesielt, tror jeg.



2. Min personlige 50-talls favoritt just nu: naturstrie-tapet t.ex Biri tapet ("naturliga säckväv tapet" på svensk i følge google translator...)

10 enannanhelena:

skriven

Här ute på landet :) känns det fortfarande som att en del möbler i teak, kanske framförallt sideboards och som redan nämnts STRINGHYLLOR! På många auktioner får de flesta möbler i stort sett skänkas bort, men stringhyllor kan fortfarande gå under klubban för många sköna hundralappar. Vad det gäller Kobran så tror jag att de färggladare, som din blå eller de röda, fortfarande är rätt populära. De beige och gråa, verkar oftast bli över.

/helena



ps. Här hemma har vi den nya (började tillverkas för några år sedan) Telia Kobra, med knappar och moderna funktioner, med det vågar man kanske inte ens nämna härinne... :)

11 Wanja:

skriven

När det gäller nytillverkade kobror så finns det ju de som har ett gammalt skal med nytt innanmäte och knappsats under för att kunna motsvara dagens tekniska krav, däremot tycker jag själv inte att Telias version har så mycket att göra med originalet =)

Stringhyllor är ständig efterfrågan på här i Stockholm, jag får flera mail i veckan av folk som är på jakt! Det syns ju även på Tradera att det finns många som vill ha dem, det händer rätt ofta att en "normalsektion" (2 gavlar, 3 hyllplan) går för 1200-1500 pix (vi brukar ta runt 700 i butiken).

Även för Perstorpsbord tycks intresset vara bestående, då ska det helst vara Virr-varr eller det grå, korsordsliknande mönstret.

12 Catarina:

skriven

Det har jag inte tänkt på. Har själv en gammal grå telefon, vet inte vad modellen heter, den funkar än men jag har den som prynad. Skulle vilja ha en kobra. Men det har inte blivit av att köpa än. Din teori kan säkert stämma, eller så kan det bero på att det säljs nya kobror i telebutiker o om man köper en kobra som man tänkt ha så kanske man väljer en i nyskick så att den säkert funkar..? Spånar bara..

13 Liina:

skriven

Jag vill ha en kobra. Helst en som inte ringer. Så slipper jag höra alla telefonförsäljare. För de är ändå de enda som ringer på min hemtelefon. Som jag inte kan numret till. Och som ingår i bredbandet...

14 Lampedusa:

skriven

Jah såg en kobra hos en kuriosahandlare i Västmanland i somras för 1400. Jag tänkte att det får han aldrig, för jag hade sett dem för mellan 500 - 800 på Täby-loppisen alldeles innan. Hans var inte ens i någon av de roligare färgerna.

15 Allt det gamla goda:

skriven

1. Jag tror inte kobran är på väg ut, det känns som alla inredningsintresserade människor boende i städer har en sådan. Priserna tycker jag också är ganska oförändrade. Det finns ju oerhört många, så som du skrev Eli så ser man dem osålda ibland.



2. Det som är mest inne från 50-talet, vad folk köper, tycker jag är designklassikerna! Såklart. Möbler av Wegner, Juhl, Mogensen, Arne Jacobsens stolar sjuan och myran, stringhyllor såklart, och lampor, kanske av Hans-Agne Jacobsson?

Folk vill möblera med designklassiker inom möbler och lampor, DET är vad som är hetast från 50-talet!

16 Anna:

skriven

Det kan vara så att Kobrans het-faktor har svalnat. Kanske dels för att de "nyproduceras" men även för att de inte är så briljanta i utformningen? De är snygga att se på men jag vet att min farmor kasserade sin Kobra eftersom den inte var att lita på. Man kunde ofrivilligt lätt lägga av luren. Sen är den ju lite klumpig och obalanserad. Och saknar knappfunktion!



PS. Du får gärna maila Luxorbilden. Skulle vara kul att se :)

[email protected]

17 Randiga Tråden:

skriven

Jag skulle inte tacka nej till en röd kobra, de är för dyra att köpa men om de är på väg ut och blir billigar så slår jag till. Jag har en rökgul så ful men den har jag inte gjort mig av med står längst in i ett skåp. Det finns så mycket att gilla former som är specifika för 50-talet.

18 Linda:

skriven

Kobran är nog till viss del populär fortfarande, men som med mycket annat blir väl de flesta mer och mer kräsna med vad de vill betala mycket för. Har den en knallig/ovanlig färg och är i bra skick så är nog suget fortfarande ganska stort.

Jag skulle gärna lägga beslag på en grön men eftersom jag inte skulle använda den utan bara ha den som prydnad så vill jag inte betala alltför mycket för den. (Och ungefär så tänker nog fler än jag.)

19 Clinen:

skriven

Jag hade jättegärna ägt en kobra men som du säger är de alldeles för dyra. Det står ganska högt upp på min lista om skulle komma över en billigt. =)

20 Hencopenko:

skriven

Stringhyllan och berså verkar ha nått den stora massan..



Personligen gillar jag 50-talets tekniska apparater, byggda med sån kvallite, precition, själ. Jag letar mest efter lite mer udda grejer, saker som man inte ser hemma hos alla, det får gärna vara lite historia bakom grejerna. Fast ganska mycket "nyretro" blandas in med då de sakerna är för svåra/dyra att hitta i orginal.



Men en mintgrön liten rackare till kobratelefon har jag allt...

21 Audrey Fenn:

skriven

Kobratelefoner... jag tror, som fler har sagt att man vill ha dem som coola inredningsdetaljer.



Annars tycker jag att det verkar som att funktionella grejer hamnar mer och mer i fokus. Husgeråd, kastruller, termosar och liknande.



22 Benny:

skriven

Jag tror inte att de finaste färgglada kobrorna är på väg ut, däremot kanske folk har insett att man inte får så mycket telefon för pengarna och att det kanske är lite väl dyrt för t.ex. en röd att bara ha som prydnad...



När det gäller vad som är populärast så har jag då inte sett nån avmattning vad gäller String-hyllor, men jag måste nog hålla med om att det är de exklusiva grejerna som jag tror är allra mest poppis och betalar bäst. Allt beror vilken ekonomi man har :-)



Jag saknar både String och Kobra, skulle dock kunna tänka mig båda delar till rätt pris ;-)

Jag missade ju en hel Stringvägg-sektion med 2 minuter förra året, det var årets miss helt klart...

23 Tusse:

skriven

En och annan: Jo, jag vet att det finns en nytillverkad kobra att köpa i närmaste telebutik. Ville självfallet ha en för att komma i åtnjutande av plustjänster med mera, men apparaten kändes lite väl plastig i min smak (framför allt hade den inte samma tyngd).

Liina: Självfallet skall du ha en originalkobra. Den saknar nämligen inbyggd ringklocka.

24 anna:

skriven

inte är kobran på väg ut, det vill jag inte tro ;)

jag tror snart att det finns inga fasta telefoner, alla springer runt med mobil.

Vad blir då inte häftigare än en snygg kobra.

Däremot tror jag mer att den kommer användas som prydnad. Hos mig står en helt funktionerande grå kobra som jag betala 100 spänn för eftersom säljaren trodde den var sönder då ingen "singnalton" fanns, men jag har hört att det ska vara så och telefonen fungerar hur bra som helst...ja om jag nu hade hemtelefon! ;)



vad som kommer hm....svårt att vika sig från sin personliga smak, jag som gillar väldigt cleana 50 tals grejer...

att få tag i en billig Bonfils verkar vara sjukt svårt..så jag tror nog att det kan vara lite inne...



nåt som jag är lite trött på (får man ens säga det)

Men det är Stig Lindberg grejer...säger någon 50 tal säger alla Stig Lindberg..Som naturligtvis var fantastisk, men så uttjatad.

Fram för lite andra konstnärer under den tiden som har gjort fantastiska grejer!



25 Anneli Westergren:

skriven

Jag har två kobror, en blå och en gul. Båda står enbart som prydnad, köpta för många år sedan, innan priserna blev skyhöga. Många som vill ha en kobra drar sig för att köpa då priserna är för höga. Om man ska tro på medias genomslagskraft lär det bli ryamattor, ryakuddar, äldre TV apparater och stereoanläggningar och saker som det talas varmt om i Antikmagasinet och Antikrundan på TV som blir "nya" samlarområden. Där lär fler fått upp ögonen för Lisa Larsson och Stig Lindberg, som dock inte tillhör mina personliga favoriter. Nästa samlartrend bland "nördar" tror jag blir plast!

26 precis en sån:

skriven

Ericofonen har varit ljummen ganska länge, åtminstone i min butik. Det som fortfarande är hett är allt inom Berså och Anemon. Någon annan nämnde stringhyllan och den verkar inte vara på nedåtgående än på ett tag.

27 Lempa:

skriven

Köpte en kobra för ett par år sen...plötsligt blev det väldigt lugnt och skönt hemma...aldrig någon som ringde...tills vi fattade att det inte fanns någon ringsignal i den...det var tydligen normalt på vissa av dom:)

28 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Oj vad många svar!



Hett: Sideboards i teak o jakaranda.



Svalt: Femtiotalplast (fast inte Bregers vattenkanna)!

29 Skaffaren:

skriven

Kobrorna är ofta för högt prissatta, tycker jag.

Sideboards och Stringhyllor har jag sålt för bra pengar. Fina teakmöbler är alltid gångbara.

Jag tycker att folk i allmänhet är lite fega, man vill köpa kända märken och av kända designer.

En riktigt typisk (och snygg) 50-talsmöbel som är anonym vill man inte investera i just för att den är anonym.

30 Kai:

skriven

Som fler här skrivit så tror även jag att kända formgivare som Stig Lindberg, Westman, Jacobsen med flera kommer fortsätta stiga i pris och få fler samlare. Kobran kommer nog svalna mer o mer. Lite som Gunnar Nylunds o Stålhanes stiliga vaser som för några år sedan var hutlöst dyra men idag går få för ganska små pengar. Friberg verkar aldrig gå ur tiden dock.

31 MalinAnnLouise:

skriven

Hej!



Tycker frågan "Vad är mest inne just nu", som du fick ställd till dig på loppisen, är lite smått knäpp alltså. Är det inte rätt korkat att köpa möbler och prylar bara för att de just för tillfället råkar vara populära bland många människor?! Man skall väl handla saker för att man personligen tycker om stilen. Att dessutom spendera alldeles för mycket pengar på något som alla andra också JUST NU vill ha, det är ju inte så vist. Ja, det vara bara en parantes... =)



Jag älskar 50-talsmöbler, vare sig det är populärt eller ej. De rena fina formerna, som passar med all typ av inredning, både i kombination med moderna och mer klassiska stilar, både vad gäller övriga möbler och t.e.x. tapeter, gardiner etc. De fina träslagen, och de sköna fåtöljerna och sofforna... Jag är ju glad över att 50-tals möblerna även kommer tillbaka i nyproduktion, om man själv inte är intresserad eller duktig på att renovera och kanske stoppa och klä om sittmöbler. Och positivt med detta är ju även att man då även själv kan välja tyger och färger efter egen smak, då kanske en mer modern klädsel att matcha den äldre stilen. Fusion! Som exempel på nyproducerade 50-talsmöbler kan nämnas soffan "Mia" (som påminner lite om Carl Malmstens design), och fåtöljerna "Mia" och "Alma", som ABC Collection tillverkar, och som säljs på nätet via www.apriliainterior.se.



Hej då alla 50-talsfantaster!

/Malin

Kommentera här: