Fyndrapport från Sune och Maj-Britt (gästinlägg)

"Sune och Maj-Britt här igen. Vi var egentligen på jakt efter en snygg, nätt kökssoffa när jag hittade
en Blocketannons. Det var visserligen en soffa till salu i den, men det var de små kopparna som stod
i utkanten av bilden som tilldrog sig vårt intresse.
Jag skrev att vi inte var intresserade av soffan, men undrade om kopparna möjligtvis var till salu?
Jo då, skrev säljaren i Norduppland, att det var de faktiskt. Och så kom det sig att vi nu har ett
halvt dussin "Blå Hyacint" från Gefle i vår ägo. Att de bara kostade 350 kronor tillsammans
(dock två med nagg) gjorde ju inte saken sämre.
Och då stod säljaren själv för leverans ända in i köket.
Både modell och dekor är formgiven av Arthur Percy, och modellen
som har beteckningen AU tillverkades även med andra andra dekorer
från 1952 och framåt av Gefle porslinsfabrik, där Percy var konstnärlig ledare.
Åhhh, de är så fina!
Kramar från Sune och Maj-Britt"
(som skrev ett tidigare gästinlägg här)
1 enannanhelena:

skriven

Åh, en av mina absoluta favoritdekorer! Detta är väl tekoppen? Innan jul var jag väldigt nära att komma iväg på en auktion där ett av utropen var en hyacint-kaffekopp, dock i den lite tråkigare, tycker jag, svart/vita varianten. Tänk att få dricka sitt adventskaffe ur en hyacint! :)

/helena

2 Erica:

skriven

Fina koppar, men jag blev kär i soffbordet :-) Vad hände med det?

3 Eli:

skriven

Erica: Bordet på bilden är Maj-Britt och & Sunes. Se tidigare gästinlägg!

Enannanhelena: Nej, det är kaffekopparna, hälsar M & S.

4 Anta Snaque:

skriven

Mycket snygga koppar!

Bordet måste vara ett syskon till mitt bord, bara annan form, men likadant mönster. Jag skrev om det på min blogg "pysselochpinaler" 2011-01-22 under rubriken "Ett gråmålat fynd".

5 form55:

skriven

Billigt! De där kopparna går på 300 kr/st på Tradera, och antikhandlare tar säkert mycket mer.

Kommentera här: