Det satt ändå fint med en mässa


Ohhh! säger dockan till vänster i bild. För hon har fått en egen fladdermusfåtölj.
Stolen stod och var snygg på Antik & samlarmässan i Solna i dag. Säljaren visste inte
tillverkare, men hade sett andra fladdermusfåtöljer i dockstorlek märkta Lenco.
(Här skrev jag om fladdermusfåtöljens historia.)


En annan säljare hade en trevlig teakavdelning på sitt bord. Jag ser först nu när jag gjort ut
bilden att det förmodligen är ett dörrhandtag där bredvid skålarna? Kul.


Lampan vid teakgrejerna var en av få saker jag var sugen
på att köpa på mässan. Den hade ingen märkning, men var ändå värd
sina 325 kronor, tycker jag. Enkelt snygg.


Jättekarott i Stig Lindbergs "Terma", servisen som lanserades på utställningen H55
ihop med "Spisa Ribb".


En 80-talare! "Primeur" av Signe Persson-Melin för
Rörstrand. SPM är ju annars mest känd för sin keramik
och sitt glas. Läs mer om "Primeur"
hos bloggen Precisensan


Ett litet rart fat med etikett "Gefle-Porslin".


Äntligen! ville jag ropa när där dök upp ett bord med orange och röd
gladretro. Det var mycket murrig keramik på Solnamässan. Den lilla
handväskan med portmonnä innehöll leksakspengar.


Hela släkten får plats. Finfina ramar fmed buktande glas från 1930- och 1940-talen.


Har ni sett sådana här? Det hade inte jag. Gungstolarna
är gjorda av aluminumremsor från ölburkar. Sitsen är en nåldyna.
50 pix, en av få saker med pris på loppisnivå.


Mari Simmulson-burk och -flaska (kapad på bilden). 350 kronor kostade burken.


Anita Nylunds kryddburksserie "Pepperino" (Jie) med hylla.


Ett skrämmande väggur för barnkammaren (för det är
väl häxan, Hans och Greta?).
1920-30-tal, sa säljaren.


Favorit i repris. Jag visade det busvassa "Picknick"-kryddsetet
i förra inlägget. 1 650 kronor, så här blev det ingen affär.
Jag köpte faktiskt bara några småsaker, visar dem på måndag.
Men det var ändå kul med en mässa, årets första.
Nästa för mig blir nog stora Antikmässan i Älvsjö 17-20 februari.


1 kaylovesvintage:

skriven

lots of cool vintage

love the butterflychair

2 Stina:

skriven

Jo, ölburksstol har jag sett. Har för mig att det var på mellanölstiden!

3 Anna:

skriven

Gungstolen är ju en riktig klassiker. Minns att min mor hade en sådan när jag var liten som vi barn lekte sönder :/ Dock fattade jag inte förens i vuxen ålder att den var tillverkad av en ölburk.

4 Tusse:

skriven

Ja, det är dörrhandtag, de matchar t.ex. randiga konditoriglasväggar väldigt fint!

5 Liina:

skriven

Gillade barnportmonän =)

Ölburksgungstolar ser jag lite då och då på loppis tycker jag... =)

6 Moster Mjölgumpa:

skriven

De däe dörrhandtagen känner man ju igen från gamla hyreshus. Tyvärr har de nog snart bytt ut alla gamla dörrar här i byn jag bor i.

En sådan ölburksgungstol har vi i det andra huset. Min sambos morfars systers man gjorde den en gång i tiden, sägs det.

7 Eli:

skriven

Alla: Aha, ölburksstolen kände alla till utom jag. Kan det bero på att jag är uppvuxen i ett hem där nykterhet var en ideologi? :-)

8 Randiga Tråden:

skriven

Allt det oranga, vaser och portmonä, mitt hjärta går på högvarv när jag ser den bilden.

9 enannanhelena:

skriven

Som en liten blå blomma, det söta Gefle-fatet! Å vilken docka skulle inte sukta efter en rosa "fladdermus". Sorry, Eli, jag känner också väl igen ölburkskonsten, ifrån min barndom :).



Även om du bara var halvnöjd med själva mässan, så tycker jag ändå att du lyckats fånga en hel del "färgglatt godis" på bilderna!

mvh helena

10 linnea:

skriven

Nämen!! Det är inte sant. Jag var hos en bekant för månader sedan som hade kryddburkar och tänkte men gud så fina, sen har jag stött på motivet andra gånger också... för någon timme sedan satt jag och letade efter vad de möjligtvis kunde heta men fick aldrig något svar. och här är de!!! haha vilket sammanträffande. Tusen tack ;-)

11 Linda:

skriven

Var på mässan idag och blev faktiskt lite besviken över hur liten den var. (Megaloppisen fyllde båda hallarna!) Men det fanns ju en hel del fint att titta på, fast Picknick-kryddsetet var sålt när jag kom dit...

Och jag har aldrig sett en ölburksstol innan heller, så du är inte ensam!

12 Eli:

skriven

Randiga Tråden: Ja, orange lyser!

EnAnnanHelena: Alla dockor borde ha en.

Linda: Tack för det, då är vi två i alla fall som inte sett ölburkstolarna. Jag började känna mig väldigt ensam..

13 maria:

skriven

den där gungstolen hade jag glömt bort. min mormor hade en sådan och förutom att knyta plastmattor så lekte jag ofta med den när jag var hemma hos henne. så nu sitter jag här och blir helt nostalgisk.

14 Miriam:

skriven

Uppställningen av de färgglada fotoramarna var ju som en bild att hänga på väggen bara den!



Ang. gungstolsnåldynan har jag sett några sånna förrut, och har en själv gungandes bredvid symaskinen. När jag fick den skrattade min mamma gott (hon är född -49) och la till den på listan över saker som hon kommer ihåg men som hon inte gärna ser igen!:P



p.s ang. mässor; vi borde ses på antikmässan i älvjö i år! jag missade ju er helt förra året.... d.s

Kommentera här: