Ni som har reda på er - vad vet ni om Ideal?


Här står det "Reda" i botten på en speceriskåpslåda,
Det gör det oftast. Men Therése på bloggen
"Lessons from the baglady" har ett speceriskåp där 
facken istället är märkta "Ideal". Har namnet med
"Ideal"-mjöl att göra, undrar hon och jag skickar
vidare frågan. Gå in och titta på hennes trevliga
retroblogg  - och svara, du som vet.

Här skrev jag om "Reda" och andra av folkhemmets
minsta beståndsdelar.
Och här om Hemmens Forskningsinstitut och deras
köksplanering in i minsta specerifacksplacering.
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Tyvärr kan jag inte hjälpa till angående Ideal. Det verkar som om tillverkarna av specerihyllorna är ganska anonyma. Någonstans tror jag att jag läste att Reda kom från Eda glasbruk. Finns det någon som vet säkert?

Jag har en glasbehållare som det står Boet i och min syster har en hel hylla full med HSB-behållare. Så det finns lite olika varianter. Orrefors gjorde ju också sådana men de skiljer sig lite i utformningen.

Hoppas att det finns någon som har svar om Ideal...

2 Ann-Marie Nilsén:

skriven

Här i Dalarna kallade man förr dessa Redahyllorna för "Välståndsbarrometer". Man mätte alltså välståndet i dessa genomskinliga lådor. Hade man mycket mjöl och gryn o.d så ansågs man vara välbärgad.

Till skillnad för om de skulle vara tomma.

Kanske lite kul att veta

Kommentera här: