Glada raggare och dollargrin i Norrtälje


Ni ser så coola ut, får jag ta en bild till min femtiotalsblogg? frågade jag grabbarna som såg ut
som äkta gamla  raggare. Det fick jag. Killen längst till höger är bilens ägare...


... och då förstår man ju att han har all anledning att se nöjd ut. Hans Thunderbird var en av
bilarna som ställdes ut på American Car Show i Norrtälje i dag.


Men aj, vad har hänt här? Pojken med slangbellan instucken i byxorna gråter översiggivet.
Gårdens slitna bil har packat ihop in the middle of nowhere och pappa har vandrat iväg till närmaste
farm efter hjälp.

 
"Ah, them hillbillies and their good for nuthin´ wrecks", muttrar förbipasserande
som ser halmen och dryckeskaggen på flaket. Ingen stannar. Pojken gråter ännu mer.


Så det är klart att vi la våra Publikens röst på nummer 643,
för att den lilla scenen med pojkdockan satte igång fantasin.


Fast här kan nog vinnaren vara. Han hade byggt en husvagn, i retrostil efter egen ritning.


Alla ville titta på den söta vagnen.


Och ställa frågor. "Jag slutade räkna vid 400 timmar", svarade husvagnsbyggaren
på min fråga om hur lång tid det tagit, "och jag blev klar i onsdags". Han körde 20 mil
till American Car Show (i sin Fiat 500 från 1965, som väger 500 kilo och får dra 400 kilo)
och övernattade i sin husvagn på utställningsområdet.


Vagnen är nu till salu. Men det måste vara en köparen med rätta känslan,
annars stannar husvagnen hos killen som byggt den. Retrovagnen var utrustad med allt
man kan behöva - som resegrammofon, picknickväska samt fiskespö med gäddrag
från tiden. Intresserad av att köpa den? Mejla [email protected]


Vad hände mer då? Jo, man fikade. Jag har aldrig sett så många picknickbord tidigare.


Man kom från Åland.


Norrtäljes silor har aldrig sett så New Jersey ut.




Om man inte förstått varför det heter dollargrin så förstod man det nu.


Fenor!




... och snygga baklyktor.


Och en del bilar har ögonlock.


En turkos pick-up truck ska Rutger och jag ha när vi blir antikhandlare. Två drömmar i en.


Annars är det här min typ. Den här Cadillacen var nog min favorit av alla bilar i dag. Jag gillar
de där bulliga modellerna från 1940-talet. Exempel: Buick Roadmaster från slutet av 1940-talet,
som jag tyvärr inte såg något exemplar av i dag. 


Bra där!


Även veterantraktorföreningen var på plats. Tips: Om du inte besökt deras Veterantraktorernas
dag vid Färsna gård, gör det i år! Den 13 augusti, programmet hittar du här.
Jag gjorde ett inlägg därifrån härom året, här är det.


Rutger tog också en massa bilder på American Car Show. Det här är en.
Jag tjatar nu om att han ska göra ett gästinlägg. Vi får se...

1 Anna:

skriven

Grrr, så mycket götta på en och samma gång!

2 Skaffaren:

skriven

Nu börjar raggaren i mig att vakna till liv.

3 form55:

skriven

Så synd att Thunderbirden var grön! Alla andra färger är bättre, utom lila och rosa då förstås. Vita däcksidor skulle det varit på den också.

4 Mikaela Martinsson:

skriven

Vilka härliga bilder! Det är så kul att fota bilar från deras bästa sida!

5 Grandprix63:

skriven

Tack för titten. Det blir liksom aldrig av att jag åker till Norrtälje...

6 Monet:

skriven

Min "Rutger" tycker att detta var härligt att se eftersom han själv redan som 15-åring använde sin pappas -51-års Buick att ensam köra 7 km och hämta färsk mjölk på närmaste bondgård i Dalsland. Underbara femtiotalare tycker jag!

7 eli:

skriven

Anna: Haha, grrrr

Skaffaren: Kul!

Form55: Det kanske inte framgår på bilderna, men det var en ljuvlig grön färg.

Mikaela Martinsson: De här bilarna hade bara "bästasidor" :-)

Grandprix63: Du får pallra dig iväg nästa år! Mycket vacker utställningsplats, som strandvägen i Lindesberg :-)

Monet: Jag har ju alldeles glömt de coola 50-talsbilderna på "din Rutger" som du mejlade. Måste bli ett inlägg!

8 Isabelle:

skriven

Den svarta Cadillacen måste jag hålla med om att den är bra tjusig. Modellen är en Sedanette om jag inte har helt fel... En -48:a eller -49:a?

9 Larsson:

skriven

Snart kommer även Du min vän att lockas in på den rätta vägen - Du är på god väg :-)

10 Anna:

skriven

Kul att du sett lite coola bilar och hängt med raggarna :) Jag hittade en tallrik, Dorothy i grön/gult, igår. Har du den i din samling?

11 Tusse:

skriven

Kul kommentar om hillbillies! Påminner mig om den klassiska seriefiguren "Knallhatten" för att inte tala om denna:

http://www.lileks.com/institute/funny/07/25.html

12 Sven:

skriven

Wow alltså! Jag hoppas det kommer nån bild av min favoritamerikanare Studebaker?

13 Ann-Charlotte:

skriven

Har följt din blogg ett tag, det är alltid lika roligt och intressant att läsa om dina resor, cfébesök mm. Alltid med ett retrotema. Nu har jag själv lite trevande försökt att skapa en blogg. Titta gärna in.

14 eli:

skriven

Isabelle: Vet ej. Men snygg är den!

Larsson:Haha. Ja, vi får se. Det är väl Rutger som är mest inne på den vägen.

Anna: Nej, det har jag faktiskt inte! Har du lust att byta mot något?

Tusse: Ja, Knallhatten kommer man ihåg.

Sven: NU har jag, och Rutger, gått igenom alla bilder vi tog - och inte en enda Studebaker. Dåligt av oss!

Ann-Charlotte: Kul! Tittade in i går. Roligt!

15 Anna:

skriven

Självklart :) Vad har du för skoj?

Kommentera här: