Vad heter Rörstrandsservisen?


De bruna faten gjorde att jag först trodde den var dansk. Men servisen är en Rörstrand, med
etiketten kvar på tekannan. Den stod tidigare i veckan hos Retrorummet i Norrtälje, den lilla
butiken som bara har öppet på somrarna och som jag gillar skarpt för det roliga utbudet och de hyfsade
priserna.


Killen som har Retrorummet berättade att siffrorna under koppen ger vid handen
att servisen producerades under sent 50-tal, tidigt 60-tal. Men någon stämpel med
dekornamn finns inte. Vem vet namnet?
UPPDATERING: Jan berättar i en kommentar att han har tekannan, men slät utan
blommor. Hans kanna är märkt med Rörstrandstämpel och Fokus och
djupstämplad med nr 329. Kanske är "Fokus" namnet på hela servisen?

PS. Retrorummet har öppet mån-lör under juli månad.
finns inte

1 Anne:

skriven

jeg ved ikke hvad servicen hedder, men kopperne minder en lille bitte smule om nogle, jeg selv lige har købt i en genbrug her i DK - som også er uden stempel.

2 Jenny:

skriven

Den dekoren har jag aldrig sett. Men visst är väl kopparna av modell VB(?) På bild ser faten ut att vara i stengods, som att servisen är hopplockad av 2 olika serviser!?

3 Benny:

skriven

Jag har inte hittat nåt namn på dekoren, modellen är VB, tillverkningsperiod ca 60-talet, JJ har inhandlat ett antal likadana utan fat, kul att du kunde visa faten som jag försökte beskriva!

4 form55:

skriven

Så lustigt - jag köpte åtta sådana koppar i Torsdags, dock utan fat. Men kopparna kostade 10 kr/st så det var svårt att avstå. Mina är tillverkade 1961, och enligt Benny (Porslinsbloggen) så har dessa inget namn och formgivaren på dekoren är okänd. Jättebra att jag fick se hur faten ser ut!

5 Allt det gamla goda:

skriven

snygga koppar, I like!

6 Jan:

skriven

Hej, jag har en sådan tekanna dock med blank yta,

kannan är märkt med Rörstrandstämpel och Fokus och

djupstämplad med nr 329.

7 eli:

skriven

Alla: Verkar alltså som om dekoren inte har något namn - om det inte är "Fokus" som Jans släta tekanna heter? Och precis som Jenny så tycker jag att det ser ut som om koppar och fat inte hör ihop. Men tekannan bevisar ju att de gör det. Nu får alla med koppar jaga fat :-)

8 Eva i Värmland:

skriven

Jag vet en sommarstuga i landet Halland som samma familj har haft sedan 1965 där finns det koppar,fat och tekanna. Har druckit många tekoppar från den kannan. Kul at få veta var den kommer i från. Vår är dock mörkbrun, och den lilla bringaren där finns alltid kall mjölk

Kommentera här: