50-talstårtor med stil


När överraskade Ni med en fjärilstårta senast?


I Ica-förlagets "Nytt på kakfatet" ägnas
stilfulla tårtor ett kapitel.


Snygga tårtor  - men goda? Min mun vrider sig i en ofrivillig surgrimas vid synen
av de där stora rabarberbitarna. Man får hoppas att de inte är naturella.


Något som slår mig är avsaknaden av rejäl fyllning i dessa tårtor.
Mycket sockerkaka, litet mojs. Men snygg bild, med jordgubbsreva
som dekoration.


Ett ex libris har kakboken också.
Sponsrat av Luxus.
1 Hanna:

skriven

Oj, jag är så förtjust i Ica-förlagets femtiotalsböcker. Jag lyckades hitta "Smörgåsen" och "Blomsterbok", men vilken vetenskap det var med de där smörgåsarna! Regler för vilka smörgåsar som passade olika tider på dagen, vilket bröd som passade med olika drycker och vilket pålägg som passade till brödet...

2 Gunnel:

skriven

Visst är tårtorna vackra, men jag måste få kommentera bilderna från din gamla lya. Helt underbara! Lycka till med inredandet av ditt nya hem.

3 Carina:

skriven

Jag gillar dem också, men har ännu bara två st. "Nytt på kakfatet" som syns här ovan samt "Efterätter". Jag ska gå på jakt efter flera i sommar :) För övrigt vill jag tacka för en läsvärd och bra blogg, kikar förbi var o varannan dag sedan jag "hittade hit". Den är så inspirerande, nu blir det semester och loppisar med förhoppningsvis många fina fynd. Trevlig sommar!

/ Carina

4 Clinen:

skriven

Hahaha, ser mer ut som konstverk än som bakverk. Kan inte påstå att jag blev så värst sugen på att ta en tugga. Men fina var de i alla fall. =)

5 eli:

skriven

Hanna: De är roliga att samla på, man får en inblick i kraven på en dåtida husmor...

Gunnel: Tack! Ja, nu börjar skapandet av ett nytt hem - för två. Det lär inte bli lika "nördigt", dels är det hyresrätt, dels är vi två som ska hitta en stil tillsammans.

Carina: Tack! Vad roligt att du gillar min blogg.

Clinen: Nä, precis. De känns så torra.

6 Linda:

skriven

Underhållning på hög nivå, tårta utskuren i sockerkaksbotten är en klassiker. :)

7 Rävjägarn:

skriven

Fjärilstårtan ville jag alltid ha när jag var barn! Vet dock inte om det var speciellt god, mest bara snygg. En fantastisk tårtidé.

8 enannanhelena:

skriven

Vilka lyxbakverk! Med ex.libris och allt. "Fjärlin'n vingad syns på bakbordet"! Kul. :)

/helena

9 Skaffaren:

skriven

Det ska vara mycket mojs, gommen måste ha sitt.

Och rabarbertårta låter som nödproviant.

10 enannanhelena:

skriven

"Fjäril'n" ska det förstås vara! ;) Bellman rullar nog ett varv där nere...



/helena (redan uppkopplad-igen)

11 Cinna:

skriven

Inget fel på fantasin där inte, men på min 50-årsfest blev det zuleikatårtor för hela slanten:) Jag pratade också med antikvärldens dag och jag får stå med dig och Brittmari, ska bli roligt att ses. Jag kommer vara i Norge två veckor så det är lite glest med blogg-besök just nu. Ha det gott i midsommar!

12 Robin:

skriven

Jag har de flesta av dom tidiga Ica böckerna, så bra och roliga!

13 Maria:

skriven

Åh jag minns när jag var liten och tittade i mammas kokböcker och spanade in fjärilstårtan :)

Kommentera här: