Från ax till limpa på Källströms konditori


Åhhh, en sådan fin glasvägg, inte sant? Den finns på Källströms konditor, Fleminggatan, Sthlm.
Det lilla fiket ligger centralt men är ändå litet anonymt, har aldrig hört det nämnas eller läst något tips
om det. Jag slank in där och fikade i förra veckan, och blev förtjust när jag fick syn på glasväggarna.
Här skildras limpans väg från ax till limpa.


Och här skildras kokoskakans väg från palm till fabrik? Tyvärr satt det gäster i vägen, så jag kunde
inte snoka efter en signatur. Jag får gå tillbaka och titta, och uppdatera.


Dörrglasets motiv ger mig julvibbar.


Övrig inredning är inte från tiden, utom några taklampor, dörren in och möjligen
barnstolen, men på väggarna trängs gamla fotografier från förra seklet. Men det här är
ett litet trivsamt kafé, cirka 20 platser och med en ombonad känsla.
Och bröddisken var lockande, med äkta konditoriutbud.


Så om du befinner dig kring Fridhemsplan och liksom
jag sörjer gamla Thelins, vars varma röda plysch
ersatts med ljus modern steril inredning - ta en fika
på Källströms istället! Bara glasväggarna är värda
ett besök. Personalen visste inte hur gammalt fiket
är, men glaskonsten vill jag datera jag till omkring 1950.

PS. 33 andra kaféer med gammaldags stuk, landet runt,
hittar du under kategorin Kaféer. OBS! En del kan ha stängt
eller bytt stil, så kolla upp fiket innan du beger dig dit.
1 Anta Snaque:

skriven

Man blir ju lyrisk över de vackra glasväggarna! WOW!

2 snawitz:

skriven

Har gått förbi detta fik ett antal gånger, eftersom jag som ung bodde på Polhemsgatan

Dock är de gånger som jag besökt detta ställe lätträknade.

Konstigt att detta fik har överlevt när det funnits så många andra liknande ställen i trakten

3 eli:

skriven

Anta Snaque: Detsamma sa jag när jag fick se dem.

Snawitz: Kanske har det överlevt för att det är litet, trivsamt och har en skönhetsupplevelse att erbjuda?

4 anna:

skriven

Och när kommer boken 34 retrofik? :D

5 Skaffaren:

skriven

Vilka snygga glasväggar!

Undrar vad det kostar att få såna gjorda idag?

6 Linda:

skriven

Där ser man! Jag har varit inne och handlat där ett par gånger, men aldrig suttit där och fikat. Tänk vad jag missat!

7 Anonym:

skriven

Vilka fina glasveteax! Wow!



Så lustigt senast igår fladdrade det förbi en text om ett tidstypiskt retro fik i Gränna?! Är det något du känner till? Det är förstås en bit ifrån där du bor, men jag tänkte om du kanske ska ut på någon "sommarretrotur". :)



/helena



ps Jag ska se om jag hittar mer exakt vad/var det stod om Grännakondiset. Och om det kanske t o m har något namn... ;)

8 eli:

skriven

Anna: Tja, den får nog vänta :-)

Skaffaren: Ja, och vem som skulle göra dem?

Linda: Jag såg inte heller glaskonsten först.

Helena: Även jag såg någonting om ett Grännakfé nyligen? På en blogg?

9 enannanhelena:

skriven

Nu har jag hittat informationskällan! Mannen, här hemma, hade plockat med sig en broschyr ifrån ICA "Lata Dagar" med den för tiden passande underrubriken; Slö-tidningen för dig som njuter av din semester. :)



I alla fall där står om Fiket i Gränna, som alltså heter just "Fiket": "Fiket är något så ovanligt som ett välbevarat 50-talsfik med unik miljö och atmosfär. Mitt emot torget, mitt i Gränna. Med eget bageri som varje dag erbjuder nybakade klassiker allt från wienerbröd till dammsugare och mazariner. Men här finns också härligt matbröd."



Tydligen bakar de sitt eget knäckebröd också!



Och vill du Eli, eller någon annnan 50-talsfantast ;) läsa mer så är det väldigt lätt att hitta dit på webben. De har adressen: www.fiket.se

Lätt som en plätt.



/helena - som funderar på en liten utflykt till Gränna i sommar eller kanske till hösten.

10 Benny:

skriven

Det är fantastiskt hur pass många fina konditorier och kafféer som finns kvar i Stockholm, i andra mindre städer har man ofta för bråttom att vara trendig...vilket ju leder till att alla såna här klassiska kafeér försvinner. I Falun gjordes de om redan på 80-90-talen. En granskning av kaféer i Falukuriren gav t.ex. det enda äkta konditoriet Focus dåligt betyg, miljön var trist (vilket jag håller med om då det renoverades för 20-30 år sedan). Det enda som finns kvar är lite möbler, resten känns 90-tal. De har nog bäst fika annars, men jag tror jag ska erbjuda min "retro-kompetens" för att göra något vettigt av det hela, de kanske skulle locka fler besökare, fler ungdomar som gillar mysig 50-talsmiljö? :-)

11 Gila:

skriven

Tack för tipset ! Ska kolla in. Tack vare dig besökte jag Valand på Surbrunnsgatan i våras. Skönt med kafé utan skvalmusik och oljud.

12 A.B.:

skriven

Är det inte typiskt? Så fort kvinnor från främmande land skall avbildas så sker det med plutande mun och svällande bröst. Ännu en gång skall den manliga blicken få sig något läckert till livs. En mörkhyad sydländska får göra sådant som präktiga svenska flickor aldrig får göra på bild.



Hur kan ni hylla denna heteronormativa, kolonialt exotistiskt anstrukna gubbslemskonst? Fördomsfullhet och kvinnofientlighet blir inte bättre bara för att den är från 50-talet.

Kommentera här: