Packar porslin och gör två upptäckter


Kommer att drömma om bubbelplast i natt. Tillbringade dagen med att packa mitt porslin.
Flest bubblor blev det förstås kring tallrikarna med Helmer Ringström-dekorer. "Safari" (till höger)
bäddade jag in allra varsammast. Det är tallrikar från mitt barndomshem, och dekoren är ovanlig.
Till vänster "Dill" och "Gurli". Ovanför dem har Kjell Blombergs dekor "Pigg" smugit sig in och
döljer nästan "Dorothy". Uppe till höger ser vi "Tellus".


Men vad är det för kaffefat, det ser ju ut som "Tellus"? Nej, det är fatet till
dekoren "Vera", som jag faktiskt inte visste att Helmer stod bakom. Hittade två "Vera"-fat
och köpte dem för att de var så lika "Tellus". Nu kollade jag i Gefleboken i dag och insåg
att Helmer faktiskt ritade även "Vera", några år efter "Tellus". Han återanvände alltså dekoren
till fatet, men ritade en ny, intressant dekor till koppen, se den hos Porslinsbloggen.
Hela min Helmer Ringström-samling ser du här.


Upptäckt nummer två: Jag har en såskoppssamling! För har man tre av någonting har man börjat
samla (även om man inte ens tänkt på det). Längst fram "Wasa" (Rörstrand), till höger nämnda
"Tellus" och till vänster "Gästrik" (också Gefle). Dessutom har jag en "Bollar" (Gefle), men den är
nedpackad i loppislåda. Och så finns det ju en eller två såskoppar på landet också....
Såskoppar/snipor är ett underskattat samlarobjekt! Bilden på En sakletares bekännelsers samling
visar hur söta såskoppar är i grupp.

1 Allt det gamla goda:

skriven

vad många fina dekorer du fått ihop nu, eli!

2 Stina:

skriven

Wasa! Du vad söt! Har aldrig sett den dekoren tidigare!

3 anna:

skriven

Pst, länken pekar fel :)

4 Eli:

skriven

Allt det gamla goda: Tack!

Stina: Nej, den är rätt ovanlig. Väldigt söt.

Anna: Fixat!

5 Gila:

skriven

Wasa har jag som smörbytta, dock utan lock.

6 Kajsa:

skriven

Ååh, jag fick farmors och farfars "kryss" när de flyttade från sitt sommmarställe (lagom till att jag satte bo), djupa och flata tallrikar, assietter, uppläggningsfat och såskanna, och två tekoppar! Tekopparna är de bästa jag har, men de är himla svåra att hitta på loppisar tyvärr. Härlig Helmersamling du har!

Kommentera här: