Meanwhile, in NYC


Medan Retromässan i Sthlm gick mot sitt slut gick Rutger och jag på loppis
i Hell´s Kitchen, NYC. Det var första retrogrejen på listan, vi ska vara här en vecka
och vi (jag...) räknar med att klämma ett gäng antik/retrobutiker också.


Loppisen var full av kul grejer, litet andra än hemma. Föremålen som är dekorerade med vad som
ser ut som smådjävlar användes till att skära av tobak. "Bordet" är en gammal baklucka.
Bilföremål såg vi en del. Framför allt travar med amerikanska registreringsskyltar. Skulle inte
förvåna mig om vi till slut kommer hem med en.


Många ramar och speglar fanns det. Undrar vilka de var, paren på dubbelbröllopet.


Jag fastnade för den här jugendskapelsen. En ram som man skulle kunna ha på väggen som prydnad
bara. Men den var prismärkt 65 dollar, och jag tänkte att jag kunde återvända och försöka pruta ned
den när jag tittat klart på loppisen. Ni vet vad som händer när man gör så. Den blev såld.


1950-60-talet, då? Jodå, det fanns en del. Som ett par köksklockor från
General Electrics. Den här rutiga var vassast...


... och den här röda fin men mer klassisk.


Tryckår 1958. Jag var sugen, mest för att omslaget var
så snyggt, men avstod.


Och nu kommer vi till avdelningen "De är som vi".
De säljer gamla lådor.
Vi har Sockerbolagets,
de har Coca-Colas trälådor.


De har slitna 60-talsfåtöljer som ingen riktigt vill ha.



De gillar gamla burkar.


De importerade från W. Germany. De här små väggvaserna var riktigt söta,
och om jag varit en väggvasmänniska så hade jag kanske slagit till.
Ett enda köp blev det, ett litet ytterfoder i gult som jag sparar till ett
kommande inlägg om den porslinsfabriken.


Hell´s Kitchen-loppisen var kul just för att prylarna var andra än hemma (även
om vi faktiskt också stötte på tre repiga vaser från Kosta Boda och Orrefors).
Och så tog den en timme att plöja igenom - lagom.
Det ni inte ser i inlägget är alla smycken, nygjorda och antika, och alla
vintagekläder som utgjorde minst hälften av loppisen.

Stay tuned....
1 Borgmästaren:

skriven

Blir himla sugen på att utforska en annan kontinents loppisar. Visa gärna mer!

2 Linda:

skriven

Åh, nu längtar jag tillbaka! Måste åka till New York snart igen. :)

Ska bli kul att se vad det är för retrobutiker du ställt in siktet på!

3 Christin:

skriven

Vad spännande och kul att se.

Ha en fortsatt jättetrevlig resa !

4 Sussiesfyndhörna:

skriven

jättekul att se loppisfynd från "over there". Ser fram emot fler inlägg från resan!

5 khina:

skriven

WOW, mycket spännande, udda saker som föll mig i smaken... Den rutiga köksklockan och gamla bildelar lät qul! Väntar med andakt på din forsatta resebeskrivning.

6 Cinna:

skriven

Åh, vad roligt att vara i New York, ett av de ställen som står på mina reselista...Väggvaserna hade definitivt åkt med i min resväska;)Trevlig fortsatt vistelse!!

7 Ann-Charlotte:

skriven

Kul med inlägg "from over there". Ha en skön semester!

8 Tusse:

skriven

We love old tins in Sweden too. My favorite is the "Kungsblandning" (Royal Mixture) tobacco tin - and I just can't have enough of them!

Have a wonderful time in New York City :-)

Ja, nu fortsätter jag på svenska, för den gula colabacken fanns även i Sverige. Minns när en drickabil fullastad med dylika backar hade vält i Göteborg och rännstenen svämmade över av den bubblande bruna sörjan.

9 Allt det gamla goda:

skriven

ah, härligt att se rapport från det stora landet i väst! visst är de som vi, vissa fenomen är nästintill globala..

10 eli:

skriven

Alla: Kul att ni uppskattar rapporteringen. Jag har räknat ut att jag hinner svepa igenom Hell´s Kitchen-loppisen på lördag igen, innan vi åker hem. Men först är det dags för litet retrobutiker på onsdag.

11 Anta S:

skriven

Vad kul att se en NYC-loppis av idag! Mer bilder, tack! Det är alldeles för många år sedan jag strosade omkring i New York. Jag längtar tillbaka!!!

12 monamie ny blogg!:

skriven

åh va roligt! när jag varit där har jag missat den tyvärr. Såg ut att vara mkt att titta på :)

Kommentera här: